MobileMed - Rehabilitacja i fizjoterapia z dojazdem

Wizyty w godzinach : 7:30 - 20:00
Kontakt : + 48 604 999 555

Ćwiczenia w ciąży – które wybrać

Ćwiczenia w ciąży – które wybrać

Ciąża to wyjątkowy czas dla każdej kobiety. W tym okresie należy szczególnie dbać o swoje zdrowie i sprawność fizyczną.  Ćwiczenia w ciąży mogą być formą tej dbałości. Dzięki odpowiednim ćwiczeniom przyszłe mamy mogą zmniejszyć dolegliwości bólowe, poprawić nastrój i lepiej przygotować się do porodu. Trzeba jednak pamiętać, że każdą formę aktywności należy skonsultować z lekarzem prowadzącym.

Ćwiczenia w ciąży – jakie wybrać?

Panie, które przed zajściem w ciąże były aktywne z pewnością nadal będą chciały ćwiczyć.  Zanim zaczniesz się ruszać, trzeba dobrze się do tego przygotować. Bardo ważny jest wygodny i przewiewny strój oraz butelka wody lub napoju izotonicznego pod ręką. Warto też zwrócić uwagę na odpowiednie odżywianie. Przed rozpoczęciem aktywności należy sprawdzić, jaki trening  jest bezpieczny w tym okresie.

Fizjoterapeuci oraz trenerzy zalecają przede wszystkim ćwiczenia oddechowe, które pomagają się zrelaksować oraz są świetnym przygotowaniem do porodu. Ze względu na częste bóle pleców warto też wprowadzić ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu, brzucha i nóg. W przypadku, gdy masz problem z obrzękami nóg dobrym pomysłem jest wykonywanie prostych ćwiczeń z kończynami uniesionymi do góry. W ten sposób zgromadzony płyn będzie sprawnie usuwany. Kobiety w ciąży z powodzeniem mogą uprawiać aerobik, pilates, gimnastykę (również z piłkami), jogę, a także pływanie oraz inne formy aktywności w wodzie. Wybierając rodzaj aktywności pamiętaj, że przede wszystkim ma ona sprawić Ci przyjemność. Specjalne zajęcia dla kobiet w ciąży organizuje wiele szkół rodzenia i klubów fitness.  Poza profesjonalnymi treningami warto też pamiętać o zwykłym spacerze.

Jednak największy komfort i bezpieczeństwo zapewnia ćwiczenie pod okiem specjalisty. Jeśli jesteś w ciąży i chcesz idealnie dopasowanych do Twoich potrzeb ćwiczeń, to zgłoś się do nas do MobileMed.  Nasi fizjoterapeuci sprawdzą, jaka aktywność będzie dla Ciebie najbardziej odpowiednia i nauczą Cię wykonywać ćwiczenia prawidłowo i bezpiecznie.

 

Korzyści z wykonywania ćwiczeń w ciąży

Dzięki aktywności fizycznej pobudzamy krążenie krwi w całym organizmie i poprawiamy jego natlenienie. Lepsza kondycja całego ciała, to także mniejsza skłonność do powstawania żylaków, czy rozstępów. Ćwiczenia wpływają korzystnie nie tylko na nasza sprawność, ale także poprawiają nastrój i redukują stres. Aktywność fizyczna w ciąży poprawia też jakość snu w nocy. Wykonywanie ćwiczeń zmniejsza bóle pleców i obrzęki kończyn. Jeśli masz takie problemy, to warto także pomyśleć o masażu prenatalnym.

Dzięki regularnym treningom nauczysz się prawidłowego oddychania, co będzie bardzo ważne podczas porodu. Jeśli będziesz w ciąży aktywna, to ryzyko wystąpienia komplikacji zarówno podczas przebiegu ciąży, jak i w trakcie porodu będzie niższe. Warto też zauważyć, że ciężarne, które są aktywne przeważnie mniej przybierają na wadze i szybciej wracają do figury sprzed ciąży.

 

 Ćwiczenia w ciąży – ostrożności nigdy za wiele

  • Zanim zaczniesz ćwiczyć musisz uzyskać zgodę ginekologa prowadzącego ciążę.
  • Przy każdym rodzaju ćwiczeń trzeba pamiętać, żeby się zbytnio nie forsować.
  • Podczas treningu powinnaś być stanie swobodnie rozmawiać.
  • Po zakończeniu aktywności uzupełnij płyny i odpocznij. Jeśli w trakcie ćwiczeń lub po nich poczujesz się źle, zauważysz plamienie lub inne niepokojące objawy, to zgłoś się jak najszybciej do lekarza.
  • Jako przyszła mama unikaj sportów bardzo dynamicznych i wymagających dużego wysiłku.
  • Bieganie, jazda na rowerze, jazda konna oraz ćwiczenia wymagające podskoków są zabronione. W niektórych skomplikowanych przypadkach ćwiczenia w ciąży nie są wskazane.
  • Najczęściej lekarze sugerują ograniczanie aktywności w przypadku ryzyka poronienia lub porodu przedwczesnego, a także jeśli kobieta oczekuje więcej niż jednego dziecka.

 

 

Jesteś w ciąży? Chcesz rozpocząć ćwiczenia, ale nie wiesz od czego zacząć?

Nie wahaj się i już dziś zadzwon do nas, do MobileMed – a nasi specjaliści pomogą Ci bezpiecznie ćwiczyć w ciąży.

Zapraszamy!

+48 544 44 00 00, +48 604 999 555

Zamów wizytę
  • Andrzej Kilecki

    Moja żona w ciąży ćwiczyła i kontynuowała swoją rehabilitację na kręgosłup z http://www.fizjoterapia-rehabilitacja.pl . Ma skrzywienie kręgosłupa i bez odpowiednich ćwiczeń byłoby jej bardzo ciężko przetrwać okres ciąży.

  • Za bardzo jesteśmy przyzwyczajeni, że kobiety w ciąży powinny głównie leżeć. Bardzo merytorycznie dobry artykuł. Powinien zachęcić przyszłe mamy do zastosowania ćwiczeń w praktyce, dla zdrowia 🙂

  • Myślałam nad wykonywaniem ćwiczeń podczas ciąży, ale jednak bałam się, że to zbyt duży wysiłek dla mojego organizmu i zrezygnowałam z nich. Szkoda, bo byłoby mi pewnie łatwiej.

  • Enka

    Piszą iż bieganie i jazda na rowerze jest zabroniona. Mój lekarz pozwolił mi jeździć do póki wszystko będzie przebiegało dobrze. Tzn. dopoki sie nie mecze i nie mam zachwiania błędnika bo tu jest główne przeciwskazanie do jazdy. Jestem w 26 tygodniu i czuje się świetnie. Niestety mieszkam w małym miasteczku któro nie zapewnia mi żadnych ćwiczeń dla kobiet w ciąży, o basenie tez można pomarzyć. Czy ktoś wziął pod uwagę i takie kobiety które są ograniczone nie ze swojej winy ale tym co proponuje miejsce zamieszkania? Oczywiście równa nawierzchnia to podstawa. Co do biegania również nie ma przeciwskazanir jeśli wcześniej to robilysmy. Warunek miękka nawierzchnia i nie dopuszczenie do zadyszki. Pozdrawiam