MobileMed - Rehabilitacja i fizjoterapia z dojazdem

Wizyty w godzinach : 7:30 - 20:00
Kontakt : + 48 604 999 555

Jak 20 – minutowy spacer może uratować Twoje życie?

Jak 20 – minutowy spacer może uratować Twoje życie?

Jeśli jesteś osobą mało aktywną fizycznie to 20 minutowy, intensywny, codzienny spacer może aż o 30 % zmniejszyć u Ciebie ryzyko przedwczesnej śmierci. Według badań przeprowadzonych na dużej grupie pacjentów, brak aktywności fizycznej zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci.

Kilka słów na temat przeprowadzonych badań

Komunikat płynący z przeprowadzonych badań jest prosty:” Dla osób mało aktywnych fizycznie, (np. ze względu na siedzący tryb pracy), wystarczy już niewielka dawka CODZIENNEJ aktywności fizycznej aby odnieść znaczne korzyści zdrowotne.”spacer

Obserwacja ta pochodzi z ogromnych badań European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) Study  przeprowadzonych na grupie ponad 300 tysięcy pacjentów, zarówno mężczyzn jak i kobiet. Badania te trwały (i trwają nadal) ponad 12 lat, a ich wyniki opublikowano w marcu 2015 roku w The American Journal of Clinical Nutrition.

Porównano poziom aktywności, wskaźnik masy ciała (BMI),  oraz obwód talii pacjentów. Wzięto również pod uwagę płeć, wiek, wykształcenie oraz stosowanie używek takich jak alkohol czy papierosy.

Za osoby nieaktywne fizycznie uznano respondentów zgłaszających siedzący charakter swojej pracy, oraz brak (nawet rekreacyjnej) aktywności fizycznej. Według tych kryteriów aż 1/4 uczestników stanowiły osoby nieaktywne. Tak więc jeśli masz pracę siedzącą i w Twoim życiu nie ma żadnej aktywności fizycznej ,znajdujesz się w grupie ryzyka osób zagrożonych przedwczesnym zgonem.

Już niewielka dawka aktywności fizycznej ( np. spacer) może uratować Twoje zdrowie i życie

Zaledwie 20 minutowy marsz, podczas którego spalasz od 90 do 110 kilokalorii pozwoli sklasyfikować Cię do grupy osób umiarkowanie nieaktywnych. Jak odkryli badacze już ta niewielka zmiana, redukuje ryzyko przedwczesnego zgonu o 16 do 30%.  Największa redukcja ryzyka nastąpiła u osób z prawidłową waga ciała, ale co ważne równie u osób otyłych zmniejszyło się ryzyko zgonu.

Na podstawie statystyk wykazano, że zwiększenie aktywności fizycznej zmniejsza śmiertelność dwa razy w porównaniu z przeciwdziałaniem otyłości. Uważa się, że otyłość jest jednym z czynników powodujących szereg następstw w organizmie, a w konsekwencji przedwczesną śmierć. Dlatego też przeciwdziałanie otyłości jest zadaniem bardzo potrzebnym we współczesnym świecie, ale jednocześnie bardzo trudnym. Jak dowodzą naukowcy na podstawie osiągniętych wyników, równie ważnym działaniem jest zachęcające społeczeństwo (także ludzi otyłych) do nawet minimalnej (20 minutowy spacer), codziennej aktywności. Naukowcy uważają też, że do tego typu działań łatwiej będzie zachęcić społeczeństwo, a sama podjecie aktywności fizycznej dla konkretnej osoby może być łatwiejsze do kontynuowania niż np. walka z otyłością czy zaprzestanie palenia papierosów.

Badania te udowodniły, że nawet niewielka zmiana trybu życia i minimalna ale konsekwentna, codzienna aktywność tak jak chociażby spacer, jazda na rowerze, jogging czy pływanie może uratować wielu pacjentów.

Ile aktywności potrzebujesz? Eksperci z całego świata są zgodni. Zalecają przynajmniej 30 minut umiarkowanie intensywnej aktywności fizycznej 5 razy w tygodniu ( może być to np. szybki marsz). Taka aktywność, jak wykazały powyższe badania znacznie zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci.

 

Siedzenie zabija! – dowiedz się dlaczego. 

Zamów wizytę