MobileMed - Rehabilitacja i fizjoterapia z dojazdem

Wizyty w godzinach : 7:30 - 20:00
Kontakt : + 48 604 999 555

Kąpiel w saunie: regeneracja i relaks w skandynawskim stylu

Kąpiel w saunie: regeneracja i relaks w skandynawskim stylu

Zachęcamy Państwa gorąco na naszym blogu do podjęcia aktywności fizycznej w różnych jej aspektach (np. biegania, czy nordic walking). Dziś na naszym blogu przedstawimy artykuł o jednym ze wspaniałych sposobów regeneracji naszego organizmu właśnie po aktywności fizycznej.

Pomimo tego, że sauna jest szeroko dostępnym zabiegiem, wielu jej użytkowników nie zdając sobie z tego sprawy korzysta z kąpieli w niej w sposób niewłaściwy. A szkoda, ponieważ jest to zabieg o wspaniałych możliwościach zarówno leczniczych, jak i też regeneracyjno–relaksacyjnych dla naszego organizmu. Jakie są dobrodziejstwa płynące z kąpieli w saunie oraz wskazania medyczne, a także najistotniejsze przeciwwskazania do korzystania z niej. Zachęcamy do lektury.

Kąpiel w saunie i błędne przekonania

Najczęstszym błędem popełnianym przez amatorów kąpieli w saunie jest nieznajomość prawidłowej metodyki wykonania tego zabiegu. Bo podkreślić należy, że jest to przede wszystkim zabieg o charakterze leczniczym, dopiero w drugiej kolejności regeneracyjnym oraz relaksacyjnym. Wielu z użytkowników sauny błędnie uważa, że wystarczy jedynie jak najdłużej trwająca „posiadówka” w kabinie z gorącym powietrzem, a uzyska się pożądany efekt zdrowotny, czy regeneracyjny. Niestety, nie jest to przekonanie zgodne z prawdą.Błędem jest również korzystanie z sauny bezpośrednio po intensywnym treningu lub zawodach. Intensywny trening powoduje rozgrzanie organizmu a dodatkowe podgrzewanie w saunie zwiększyłoby tylko zmęczenie. By prawidłowo korzystać z sauny, należy zapoznać się z zalecanymi etapami gorących kąpieli, poznać wskazania oraz przeciwwskazania do jej użytkowania.

Etapy kąpieli w saunie

Podstawowym celem kąpieli w saunie jest przegrzanie ciała i spowodowanie intensywnego wydzielania potu. Aby cele te osiągnąć należy korzystać z sauny zgodnie z przedstawionymi poniżej zaleceniami. Prawidłowa (i oczywiście najbardziej skuteczna kąpiel w saunie) składa się z kilku następujących po sobie etapów. Jest to proces rozłożony w czasie i wymagający precyzyjnego wykonania.

Przed przystąpieniem do zabiegu należy dokładnie umyć ciało a następnie wytrzeć do sucha. Warto również rozgrzać stopy (np. polewaniem lub zanurzeniem w ciepłej wodzie) zanim rozpocznie się rozgrzewanie całego ciała. Pierwszym etapem jest kąpiel w gorącym powietrzu w kabinie sauny do momentu spocenia się  – czyli to co według znakomitej większości amatorów sauny stanowi jej podstawowe działanie. W wersji suchej jest to tzw. sauna fińska, o temperaturze od 80 do 95oC. Natomiast w wersji parowej jest to tak zwana łaźnia rzymska, turecka, lub rosyjska bania o temperaturze od 45 do 50oC i wysokiej wilgotności względnej (do 100%).

Kolejnym etapem jest kąpiel w zimnym powietrzu, najczęściej odbywa się po prostu na zewnątrz budynku, różnica temperatur pomiędzy kabiną sauny a powietrzem zazwyczaj jest odpowiednio duża. I tutaj uwaga techniczna – w każdej saunie użytkownik powinien mieć zapewnioną możliwość odbycia tego etapu. Następny etap to zimny zabieg wodny (np. zimny prysznic, zimna kąpiel zanurzeniowa czy polewanie zimna wodą). Po czym znowu wchodzimy do kabiny sauny i powtarzamy przedstawione etapy jeszcze dwu lub trzykrotnie.

Uważa się, że czas pobytu w kabinie sauny powinien wynosić od 8 do 12 minut (do momentu silnego pocenia się), również pozostałe etapy czyli kąpiel powietrzna i zimne polewanie powinny mieścić się w tych ramach czasowych. Orientacyjny czas odbycia wszystkich etapów zabiegu może wynieść nawet 2 godziny.  Osoby które nigdy nie korzystały z tego zabiegu lub są początkujące powinny skrócić czasy ciepłych i zimnych kąpieli ze względu na mniejszą adaptację organizmu do bodźców termicznych. Należy też zarezerwować sobie odpowiednia ilość czasu na krótki odpoczynek oraz uzupełnienie płynów – spokojne wypicie soku owocowego lub warzywnego.

Wpływ na kondycję zdrowotną

Kąpiel w saunie oddziałuje na wiele układów i narządów w naszym organizmie, jej zdrowotne i regeneracyjne działanie polega przede wszystkim na tym, że:

  • Pomaga oczyścić organizm z produktów przemiany materii i toksyn.
  • Sprzyja przyśpieszeniu przemieszczania się płynów ustrojowych (np. limfy).
  • Powoduje wzrost temperatury skóry do 40 °C, rozszerzenie naczyń podskórnych i obkurczenie wewnętrznych.
  • Następuje odruchowe rozszerzenie naczyń wieńcowych serca.
  • Powoduje przyśpieszenie akcji serca, początkowy wzrost ciśnienia krwi, pod koniec zabiegu jego spadek.
  • Wpływa na wzrost częstości oddechów dzięki czemu dochodzi do lepszej wentylacji płuc.
  • Pobudzony do pracy zostaje układ odpornościowy organizmu.
  • Następuje rozluźnienie napiętych mięśni, rozluźnienie zrostów oraz poprawa ruchomości stawów.
  • Sauna ćwiczy serce i krążenie i normalizuje ciśnienie krwi w początkowych etapach choroby nadciśnieniowej
  • Regularne kąpiele w saunie chronią drogi oddechowe przed infekcjami oraz poprawiają ukrwienie skóry i błon śluzowych dróg oddechowych.
  • U osób zdrowych kąpiel w saunie przyśpiesza wypoczynek, działa hartująco, zmniejsza podatność na przeziębienia i skłonność do infekcji.

Przeciwwskazania zdrowotne do kąpieli w saunie

Do najważniejszych przeciwwskazań zdrowotnych o których należy pamiętać przed przystąpieniem do kąpieli w saunie należą:

  • Schorzenia ostre i przewlekłe z podwyższeniem temperatury ciała.
  • Nadciśnienie tętnicze powyżej 200/120mmHg.
  • Choroby układu krążenia ze zmianami spowodowanymi miażdżycą.
  • Niewydolność krążenia.
  • Organiczne choroby układu nerwowego, płuc, nerek, wątroby.
  • Nowotwory złośliwe.
  • Grzybica skóry.
  • Bardzo młody wiek – małe dzieci z powodu niesprawnych mechanizmów termoregulacji.
  • Menstruacja.
  • Zaburzenia hormonalne – nadczynność i niedoczynność tarczycy oraz niedoczynność nadnerczy.

Ciekawostki

  • W Finlandii tradycja stosowania kąpieli w saunie sięga 2 tysięcy lat wstecz.
  • Najniższa temperatura w pomieszczeniu sauny panuje przy posadzce ok. 40 oC, najwyższa zaś na poziomie trzeciej, najwyższej ławki.
  • Przed zabiegiem powinno się wytrzeć ciało do sucha, ponieważ sucha skóra poci się szybciej – zwiększa to efekt działania zabiegu.
  • Sportowcy nie powinni wykonywać zabiegu sauny bezpośrednio przed zawodami.
  • Badania wykazały, że korzystne zmiany po odbyciu kąpieli w saunie w organizmie utrzymują się ok. tygodnia.
Zamów wizytę