MobileMed - Rehabilitacja i fizjoterapia z dojazdem

Wizyty w godzinach : 7:30 - 20:00
Kontakt : + 48 604 999 555

Profilaktyka podczas zimowych wyjazdów

Profilaktyka podczas zimowych wyjazdów

W jednym ze styczniowych wpisów poruszyliśmy temat przygotowania do sezonu zimowego w górach i dziś go kontynuujemy.  W tym artykule przedstawimy ważne informacje, które przydadzą się już podczas samego wyjazdu. Podpowiemy na co zwrócić uwagę, aby uniknąć urazów i bezpiecznie korzystać z zimowych atrakcji sportowych.

Rozgrzewka

Tak, jak w przypadku każdego innego rodzaju ćwiczeń, tak również przed wyjściem na stok, szlak górski, a nawet lodowisko trzeba się porządnie rozgrzać. Przed założeniem całego sprzętu warto pomaszerować w żwawym tempie lub potruchtać. Oczywiście podczas rozgrzewki nie może zabraknąć ćwiczeń obejmujących stawy, które będą najintensywniej pracowały podczas właściwego wysiłku. Oto przykładowy zestaw ćwiczeń dla amatorów narciarstwa zjazdowego, które jest chyba najpopularniejszym zimowym sportem:

– trucht w miejscu,

– skręty oraz krążenia głową,

– krążenia ramion,

– krążenia w stawach łokciowych,

– krążenia w nadgarstkach,

– krążenia w stawach skokowych (najlepiej w lekko rozpiętych butach, aby nie ograniczać zakresu ruchów),

– krążenia w stawach kolanowych, (na to ćwiczenie poświęć nieco więcej czasu)

– wypady do przodu oraz do boku,

– skręty oraz skłony boczne tułowia,

– przysiady.

Taka rozgrzewka powinna trwać ok. 10-15 minut. Bardzo ważne jest, aby nie pomijać żadnej partii ciała. Zwiększenie przepływu krwi i delikatne rozciągnięcie mięśni nie tylko ułatwi zjeżdżanie, ale też zmniejszy ryzyko urazów podczas upadków.

Bezpieczeństwo na stoku

Aby wyjazd w góry był udany trzeba przestrzegać kilku reguł, które zapewnią nam oraz innym osobom bezpieczeństwo. Po pierwsze trzeba rozsądnie wybierać stoki i szlaki, uwzględniając swoje umiejętności, warunki pogodowe oraz posiadany sprzęt. Jeśli wybieramy się na pierwszy zimowy wyjazd, to warto jechać w towarzystwie osób bardziej doświadczonych, a na miejscu dobrze jest skorzystać z usług profesjonalnych instruktorów narciarstwa oraz snowboardu. Natomiast w kwestii warunków na szlakach należy sprawdzać bieżące doniesienia TOPR oraz GOPR. Warto wiedzieć, że w polskich Tatrach wiele szlaków jest monitorowanych i można zobaczyć obraz na żywo z kamer tam umieszczonych. Natomiast na stoku obowiązuje tzw „dekalog FIS”. Przede wszystkim należy zwracać uwagę na innych użytkowników, dzięki temu bardzo często można uniknąć bolesnych zderzeń i upadków. Zanim zaczniesz zjeżdżać rozejrzyj się i koniecznie spójrz w górę. Zawsze trzeba dostosować prędkość i styl jazdy nie tylko do posiadanych umiejętności i aktualnej formy, ale także warunków i innych osób, które z nami zjeżdżają. Szczególną ostrożność należy zachować podczas wyprzedzania. Jeśli chcesz zatrzymać się na chwilę, wybierz bezpieczne miejsce. Nigdy nie stawaj tuż za zakrętem, muldą, hopką lub w okolicach bardziej stromych odcinków. Jeśli z jakiegoś powodu musisz zdjąć narty lub deskę i schodzić pieszo, to wybierz prawy lub lewy skraj stoku, aby nie przeszkadzać innym i nie narażać się na zderzenia. Bardzo ważne jest też prawidłowe korzystanie z różnego rodzaju wyciągów oraz respektowanie znaków. Jeśli zauważysz wypadek, to należy zabezpieczyć to miejsce ustawiając skrzyżowane narty i udzielić odpowiedniej pomocy lub wezwać ratowników. Jeśli sami jesteśmy poszkodowani, to w miarę możliwości należy przesunąć się w bezpieczne miejsce i zadbać, aby nasz sprzęt nie stanowił zagrożenia dla innych. Wybierając się na stok trzeba też pamiętać o zabraniu dokumentu tożsamości, który może okazać się potrzebny w razie problemów.

Wieczorna regeneracja

Po całym dniu w górach bardzo ważne jest także zjedzenie solidnego gorącego posiłku. Po intensywnym wysiłku należy też znaleźć czas na odpoczynek.  W wielu ośrodkach można skorzystać z sauny lub ciepłych kąpieli w jakuzzi. Jeśli masz taką możliwość, to wybierz się także na masaż, który rozluźni zbyt napięte partie mięśni. Przed kolejnym intensywnym dniem warto też dobrze się wyspać.

 

Tyle porad przygotowaliśmy dla Ciebie na dzisiaj. Jeśli jeszcze nie czytałeś wpisu dotyczącego przygotowania się do sezonu narciarskiego jeszcze przed wyjazdem to znajdziesz go tutaj: Jak uniknąć zimowych urazów?

Może masz jakieś pytania lub chciałbyś uzupełnić ten artykuł swoimi spostrzeżeniami? Zachęcamy do komentowania.

Zamów wizytę
  • Dodatkowo dla chętnych osób polecam automasaż na rollerach. Jest to bardzo szybki sposób na rozluźnienie mięśni jeśli nie chcemy korzystać z prawdziwych masaży.