MobileMed - Rehabilitacja i fizjoterapia z dojazdem

Wizyty w godzinach : 7:30 - 20:00
Kontakt : + 48 604 999 555

Jak pozbyć się brzucha? Stosuj ćwiczenia aerobowe!

Jak pozbyć się brzucha? Stosuj ćwiczenia aerobowe!

Over weight woman in underwearJeśli chcesz pozbyć się tłuszczu zgromadzonego w okolicach brzucha, który jest najbardziej szkodliwy dla Twojego zdrowia, stosuj ćwiczenia aerobowe, ponieważ są o wiele skuteczniejsze od ćwiczeń siłowych, mówią naukowcy z Duke University Medical Center i prezentują wyniki swoich badać w czasopiśmie American Journal of Physiology.

Brzuszna tkanka tłuszczowa nagromadzona w okolicach jamy brzusznej lub tzw. Trzewna tkanka tłuszczowa znajduje się wewnątrz jamy brzusznej (okolice żołądka, wątroby, jelit i innych narządów).  Nadmierna ilość ilości tkanki tłuszczowej wiąże się z większym ryzykiem rozwoju wielu chorób: cukrzycy, chorób serca i niektórych nowotworów.

Ćwiczenia aerobowe (wytrzymałościowe) to rodzaj aktywności fizycznej, która wyraźnie podnosi tętno
i sprawia, że płuca i serce pracują ciężej, przez co zużywają więcej energii.

Przykładowe ćwiczenia aerobowe to: bieganie, jazda na rowerze, pływanie, Nordic Walking, wioślarstwo.

Sposób na płaski brzuch to wyżej wymienione formy treningu, który w niektórych przypadkach możesz odbywać w siłowni, mowa tutaj o rowerkach, bieżniach.

Trening oporowy (siłowy) to rodzaj aktywności fizycznej, która angażuje do pracy określone grupy mięśniowe
i powoduje zwiększenie masy i siły tych mięśni.

Przykładowe ćwiczenia siłowe to: podciąganie się na drążku, uginanie ramion ze sztangą, unoszenie hantli, przysiady z obciążeniem.

Główny autor prezentowanych badań, Cris Slentz, PhD, fizjolog, powiedział:

“Ważniejsze dla Twojego zdrowia jest to w jakich okolicach ciała masz nagromadzoną tkankę tłuszczową niż ogólna ilość tkanki tłuszczowej którą posiadasz. W naszych badaniach staraliśmy się dobrać najbardziej efektywną formę ćwiczeń, która pomoże pozbyć się tego niezdrowego tłuszczu.”

Slentz powiedział:

“Ćwiczenia siłowe są doskonałą formą treningu zwiększającą beztłuszczową masę ciała. Ale jeśli masz nadwagę
i chcesz pozbyć się tkanki tłuszczowej nagromadzonej w okolicach brzucha, ćwiczenia aerobowe są lepszym rozwiązaniem, bo spalają większą ilość kalorii.”

Badacze stwierdzili, że ćwiczenia aerobowe zużywają o 67% więcej kalorii, niż trening siłowy.

W badaniu wzięło 196 osób w wieku od 18 do 70 lat. Wszyscy mieli nadwagę  i prowadzili siedzący tryb życia. Ochotników podzielono losowo na trzy grupy:

  • Grupa trenująca aeroby – ta grupa biegała równowartość 12 mil tygodniowo, przy 80% maksymalnej częstości akcji serca
  • Grupy trenująca siłowo – ćwiczyli oni 3 serie różnych ćwiczeń po 8-12 powtórzeń trzy razy w tygodniu
  • Grupy mieszanego treningu – połączenie ćwiczeń aerobowych i siłowych

Ćwiczenia w poszczególnych grupach były nadzorowane przez specjalistów.

Okazało się, że trening aerobowy redukuje znacznie trzewną tkankę tłuszczową.

Stwierdzono również, że ten rodzaj treningu poprawia oporność na insulinę (na czczo) w porównaniu do treningu oporowego.

20080702-belly-380x252-300x198

Trening wytrzymałościowy w większym stopniu  prowadził
do zmniejszenia aktywności enzymów wątrobowych i stężenia triglicerydów na czczo. Wszystkie te czynniki zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób serca i cukrzycy.

Autorzy napisali, że trening oporowy nie miał prawie żadnego wpływu na redukcję trzewnej tkanki tłuszczowej, poziomu enzymów wątroby
i oporności na insulinę. Stwierdzono że połączenie treningu siłowego
z ćwiczeniami aerobowymi, ma podobne rezultaty jak w przypadku samego treningu wytrzymałościowego.

Mimo, że treningi w tym badaniu były “rygorystyczne”, Slentz uważa, że można osiągnąć podobne wyniki stosując łagodniejsze formy ćwiczeń aerobowych.

Zamów wizytę