MobileMed - Rehabilitacja i fizjoterapia z dojazdem

Wizyty w godzinach : 7:30 - 20:00
Kontakt : + 48 604 999 555

Czas start! Przygotowanie do sezonu narciarskiego

Czas start! Przygotowanie do sezonu narciarskiego

Chociaż za oknem jeszcze piękna polska złota jesień, to już teraz warto zastanowić się nad przygotowaniem do sezonu narciarskiego. Jest to bowiem proces, który trzeba rozłożyć w czasie (powinien trwać minimum miesiąc, ale najlepiej rozpocząć go trzy miesiące przed planowanym wyjazdem na urlop czy ferie z dzieckiem).

Zarówno narciarstwo, jak i snowboard należą do dyscyplin angażujących wiele grup mięśniowych – sporty te wymagają wytrzymałości i kondycji, ale też równowagi, zwinności i koordynacji. Nie są to cechy, które po całorocznym siedzeniu za biurkiem można wyćwiczyć w dwa lub trzy dni. Warto dobrze przygotować swój organizm do białego szaleństwa, dzięki czemu będziemy mogli w pełni korzystać z urlopu, zminimalizujemy ryzyko urazu czy kontuzji i zapewnimy sobie wspaniały wypoczynek.

Przygotowanie do sezonu narciarskiego krok po kroku

Po pierwsze – wzmacniamy kondycję

Bieganie jest doskonałą formą rekreacji przygotowującą organizm do zimowego szaleństwa – poprawia ogólną wydolność organizmu, ćwiczy nogi oraz może być uprawiane praktycznie w każdych warunkach przestrzennych. Wystarczą dobrze dobrane buty, delikatna rozgrzewka przed treningiem, półgodzinny bieg dwa lub trzy razy w tygodniu i stok jest nasz!

Tym, którzy nie lubią biegać można polecić sporty zespołowe (siatkówkę, koszykówkę czy piłkę ręczną) – ich systematyczne uprawianie (2-3 razy w tygodniu przynajmniej po pół godziny) doskonale poprawia kondycję przed sezonem narciarskim.

Poza tym warto zastąpić ruchome schody i windę wędrówką po tradycyjnych schodach – choć może wydawać się, że to niewiele, w ten prosty sposób znacząco poprawiamy kondycję naszego układu mięśniowego, oddechowego i krążenia oraz wyćwiczymy mięśnie nóg. To dobra metoda przygotowania do sezonu narciarskiego. Pamiętajmy, że lepsza kondycja to:

  • Zmniejszona podatność na kontuzje i urazy.
  • Pomoc w osiągnięciu doskonałej techniki jazdy.
  • Zrzucenie zbędnych kilogramów.
  • Intensywniejsza i dłuższa jazda na stoku (np. brak zadyszki).
Zapisz się na trening medyczny

Po drugie – wzmacniamy mięśnie

Największe znaczenie ma odpowiednie wzmocnienie mięśni nóg (ud, podudzi oraz pośladków) – to one wykonują najważniejszą pracę podczas zjazdów.

Doskonałym ćwiczeniem dla narciarzy i snowboardzistów są przysiady. Wzmacniają wszystkie partie mięśni nóg wykorzystywane podczas zjazdów na nartach czy na desce, a poza tym można je wykonywać praktycznie w każdym miejscu. Pamiętajmy, aby podczas wykonywania przysiadu nie odrywać pięt od podłoża, a jeśli jest nam trudno wykonać pełny przysiad możemy początkowo zejść do połowy wysokości, a potem stopniowo zwiększać wysokość przysiadu.

Kolejnymi dobrymi ćwiczeniami dla narciarzy są wykroki, pompki, oraz podpory na przedramionach czyli tak zwana „deska”. Pierwsze ćwiczenie (podobnie jak przysiady) wzmacnia mięśnie nóg, zaś drugie i trzecie – mięśnie klatki piersiowej oraz kończyn górnych (jest to przydatne na przykład podczas amortyzacji upadku). Przygotowując się do sezonu, trzeba także pamiętać o ćwiczeniu mięśni dolnego i górnego tułowia oraz kończyn górnych. Idealnym miejscem do trenowania przed sezonem narciarskim będzie siłownia.

Po trzecie – ćwiczymy równowagę

Nieodłącznym elementem każdego treningu przygotowującego nas do sezonu narciarskiego powinny być ćwiczenia równowagi. Są to wszelkiego rodzaju ćwiczenia wykonywane na niestabilnym podłożu, dyskach sensomotorycznych, piłkach czy trampolinie. Ćwiczenia te „trenują” nasze stawy i stabilizujące je więzadła do pracy w dynamicznych warunkach (a takie właśnie panują na stoku), dzięki czemu zmniejsza się ryzyko urazu.
Do ćwiczeń równoważnych należą między innymi:

  • stanie na jednej nodze z zamkniętymi oczami,
  • podskoki z nogi na nogę,
  • wchodzenie i schodzenie z dysku sensomotorycznego.
  • stanie na jednej nodze na dysku.

Po czwarte – rozciągamy się

Im bardziej rozciągnięty jest mięsień odpowiedzialny za dany ruch w stawie, tym większy jest zakres tego ruchu. A im więcej różnorodnych ruchów i w dużych zakresach możemy wykonać (skręty, skłony, przysiady), tym bezpieczniej będziemy jeździć na nartach (ciało będzie przygotowane do nagłych zmian kierunku jazdy czy skrętów tułowia).

Rozciąganie powinno być nieodłącznym i końcowym elementem treningu każdego narciarza, niezależnie od tego czy jest to trening siłowy, wytrzymałościowy czy równoważny.

Po piąte – sprawdzamy sprzęt i akcesoria

Już jesienią warto sprawdzić stan sprzętu narciarskiego, zreperować naderwane wiązania, oddać narty do serwisu, dokupić zgubione gogle czy połamane kijki. Jeśli zadbamy o to odpowiednio wcześniej, rozłożymy koszt wyjazdu w czasie i zaoszczędzimy sobie niepotrzebnego pośpiechu przed samym wyjazdem oraz czasu związanego z postojami w sklepach i serwisach w środku sezonu zjazdowego.

Dla wielu z nas nie ma nic przyjemniejszego niż szusowanie po białym stoku, warto więc zdobyć się na systematyczność i wytrwałość w przygotowaniach do sezonu zimowego 2014/2015. Dzięki temu będziemy mogli pochwalić się dużą ilością odbytych zjazdów, dziesiątkami przejechanych kilometrów i nowymi zdjęciami z wyciągów bez zamartwiania się o stan swojego zdrowia.

Chociaż zza okna widać drzewa pokryte kolorowymi liśćmi, to już niedługo mogą one okryć się pierwszymi płatkami śniegu, wraz z którymi nadejdzie sezon narciarski i snowboardowy, do którego warto należycie się przygotować. Drodzy Czytelnicy, zachęcamy Was do tego gorąco!

Zapisz się na trening medyczny

Zamów wizytę