MobileMed - Rehabilitacja i fizjoterapia z dojazdem

Wizyty w godzinach : 7:30 - 20:00
Kontakt : + 48 604 999 555

Trening TRX to system ćwiczeń właśnie dla Ciebie!

Trening TRX to system ćwiczeń właśnie dla Ciebie!

Dziś na naszym blogu prezentujemy ciekawy system ćwiczeń – trening z taśmami TRX. Dla jednych nowość, dla innych już nie bo w fitnessie i sporcie wykorzystywane są już od kilku lat. Naszym zdaniem warto się zapoznać z możliwościami jakie daje trening z taśmami TRX i włączyć te ćwiczenia na stałe do swojego planu aktywności fizycznej.

Czym jest trening w zawieszeniu

Trening w zawieszeniu to jedna z metod ćwiczeń wykorzystywana w fitnessie. Trenujący wykorzystuje jako obciążenie podczas ćwiczeń ciężar własnego ciała zawieszonego w powietrzu, np. za pomocą taśm TRX.

Czym są taśmy TRX?

Są to pasy o regulowanej długości w kształcie litery Y, wykonane z mocnego materiału – polimeru, można je zawiesić ( na futrynie, drzwiach czy na gałęzi drzewa, ponieważ wyposażone są w specjalny element montażowy umieszczony na pojedynczym końcu. Natomiast na rozdwojonej końcówce zamocowane są specjalne uchwyty dla dłoni lub stóp.

Twórca TRX

Pasy TRX powstały w Stanach Zjednoczonych, wymyślił je amerykański komandos służb specjalnych Randy Hetric. Miały być one mobilnym, a tym samym lekkim i małych gabarytów, przenośnym urządzeniem do ćwiczeń siłowych i wytrzymałościowych dla amerykańskich żołnierzy przebywających na misjach wojskowych, gdzie nie można było zabrać całej siłowni, a wciąż należało utrzymać formę.

Jakie ćwiczenia można wykonywać przy ich użyciu?

Podczas ćwiczeń wykorzystujemy grawitację, oraz masę własnego ciała. Stopień trudności ćwiczeń uzależniony jest od położenia środka ciężaru ciała względem punktu zaczepienia taśmy. Ćwiczenia oczywiście dzielą się na te łatwe dla osób rozpoczynających trening, średnio zaawansowane i zaawansowane.

Podczas treningu można skupić się na wybranych partiach mięśniowych (chociaż i tak angażowane jest całe ciało) lub wykonać trening ogólnorozwojowy angażując wszystkie mięśnie.

Podstawowymi i najłatwiejszymi ćwiczeniami z użyciem taśm TRX są przysiady na jednej lub dwóch nogach, pompki z rękoma lub nogami w uchwytach, podciąganie się w pozycji stojącej lub leżącej oraz podskoki.

Oprócz treningu siłowego czy wytrzymałościowego taśmy TRX doskonale nadają się do ćwiczeń rehabilitacyjnych – trening propriocepcji którym jest trening z taśmami TRX jest nieodłącznym elementem procesu rehabilitacji po skręceniach i zwichnięciach stawów, po zerwaniach więzadeł czy po złamaniach kończyn.

Trening z użyciem taśm TRX będzie również doskonałym urozmaiceniem podczas ćwiczeń ogólnorozwojowych zarówno w fitnessie ale też amatorskim i wyczynowym sporcie.

 

Zalety

  • Mobilność urządzenia (możliwe do wykorzystania praktycznie w każdych warunkach – park, pokój hotelowy czy kemping)
  • Niewielkie rozmiary (nie zajmuje miejsca w szafie czy walizce)
  • Przy użyciu taśm trenujemy czucie głębokie i stabilizację środka ciała (core stability link )
  • Podczas treningu pracują wszystkie grupy mięśniowe
  • Praktycznie nieograniczona ilość ćwiczeń zależna od wyobraźni i kreatywności ćwiczącego, co na dowolne urozmaicanie treningów i zapobiega nudzie wynikającej z ciągłego powtarzania tych samych ćwiczeń
  • Trening ten pozwala na poprawę ogólnej sprawności organizmu
  • Jest dobry zarówno w fitnessie jak i rehabilitacji – po zerwaniach, naderwaniach mięśni oraz po skręceniach i zwichnięciach stawów – ćwiczenia czucia głębokiego (ptropriocepcji)

Wady

  • Niestety cena jest dość spora jak za przyrząd do ćwiczeń tak niewielkich gabarytów. Ale zawsze istnieje możliwość samodzielnego skonstruowania przyrządu na kształt taśmy TRX, używając w tym celu linki wspinaczkowej czy samochodowych taśm transportowych.

Taśmy TRX a odchudzanie

Taśmy TRX mogą być z powodzeniem angażowane w treningu odchudzającym, są one świetnym uzupełnieniem ćwiczeń modelujących ciało i treningów kardio. Jeżeli jednak trening ten odbywa się samodzielnie, należy pamiętać o tym, że obciążenie w treningu TRX stanowi masa naszego ciała, dlatego osoby bardzo otyłe będą zmuszone do pokonania większego obciążenia niż osoby szczupłe (w pierwszym etapie treningu u osób otyłych warto zacząć od mniejszej ilości powtórzeń i zwiększać je wraz z kolejnym treningiem.)

 

Uważamy,  że przynajmniej pierwszy trening z tym sprzętem powinien odbyć się pod czujnym okiem instruktora fitness lub trenera osobistego, który zwróci uwagę na prawidłowe ułożenie ciała w przestrzeni, prawidłowe rozłożenie napięcia mięśniowego oraz zaprezentuje podstawowe ćwiczenia i możliwości ich adaptacji do indywidualnych Państwa potrzeb.

Taśmy TRX są ciekawym urozmaiceniem treningów, zachęcamy do ćwiczeń z ich użyciem wszystkich czytelników naszego bloga.

Zamów wizytę