MobileMed - Rehabilitacja i fizjoterapia z dojazdem

Wizyty w godzinach : 7:30 - 20:00
Kontakt : + 48 604 999 555

Czym są wady postawy?

Czym są wady postawy?

Czym jest postawa ciała i co ją kształtuje?

Prawidłowa postawa ciała jest to zrównoważony układ poszczególnych odcinków ciała względem siebie. Jej utrzymanie wymaga minimalnej pracy (napięcia) układu mięśniowego i nerwowego. Osią całego ciała i tym samym postawy ciała jest kręgosłup, dlatego jego ukształtowanie ma wpływ na to czy postawa dziecka jest zaburzona czy też prawidłowa.

Oprócz czynników genetycznych na rozwój postawy ciała mają wpływ elementy takie jak:

  • ukształtowanie krzywizn kręgosłupa i budowa anatomiczna dziecka,
  • napięcie i praca mięśni przykręgosłupowych,
  • pozycja ciała przyjmowana podczas czynności dnia codziennego,
  • ogólny stan zdrowia dziecka,
  • zróżnicowana i bogata w niezbędne składniki odżywcze (np. witaminy) dieta.
  • aktywność fizyczna wpływająca na siłę mięśni.

Czym są wady postawy?

Wada postawWADY POSTAWYy to każde odchylenie od postawy uznawanej za prawidłową. Do najczęściej występujących wad postawy należą plecy okrągłe, plecy płaskie, plecy wklęsłe oraz skolioza.

Najczęstszą przyczyną wad postawy jest osłabienie mięśni posturalnych. Oznacza to, że mięśnie dziecka nie są na tyle silne, aby utrzymać sylwetkę w prawidłowym ustawieniu. Wady postawy mogą być również następstwem wady wzroku, wady słuchu, przewlekłych schorzeń układu oddechowego. Mogą być wynikiem nieprawidłowych nawyków dziecka związanych z przyjmowaniem pozycji siedzącej czy stojącej, oraz konsekwencją nieprawidłowego noszenia dziecka i zbyt wczesnego sadzania czy stawiania dziecka.

 

 

3 PROSTE ĆWICZENIA KTÓRE MOŻNA WYKONAĆ W DOMU

Prawidłowa postawa ciała jest uwarunkowana właściwym napięciem mięśni.  Dlatego też warto dbać o to by nasze dziecko miało wystarczająco dużo ruchu i aktywności fizycznej, dzięki której jego mięśnie będą w stanie utrzymać prawidłową postawę ciała. Oto przykład 3 ćwiczeń uniwersalnych przeznaczonych do wykonania w domu dla dzieci które mają problem z prawidłową postawą ciała.

Ćwiczenie nr 1

Pozycja wyjściowa: siad na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach, dłonie obejmują podudzia.

Ruch: dziecko wykonuje tzw. „ kołyskę” w tył do leżenia, po czym wraca do siadu.

Powtórzyć 3×20 sekund.

Zwróć uwagę na to, aby dziecko trzymało brodę przy mostku, podudzia mocno przyciągnięte do klatki piersiowej, głowa nie powinna dotykać podłoża.

Ćwiczenie nr 2

Pozycja wyjściowa: dziecko leży na podłodze na plechach, ma nogi ugięte w kolanach, stopy oparte o piłkę lub krzesło, odcinek lędźwiowy przylega do podłoża.


Ruch:
dziecko podnosi biodra w górę, tak aby tułów stanowił prostą linie, wytrzymuje w tej pozycji 3s, opuszcza biodra do pozycji wyjściowej.

Powtórzyć 10x.

Podczas tego ćwiczenia tułów i biodra powinny znajdować się w jednej linii, brzuch powinien być wciągnięty, a pośladki napięte.

Ćwiczenie nr 3


Pozycja wyjściowa:
dziecko klęczy, w dłoniach na wysokości klatki piersiowej trzyma kij.

Ruch: dziecko unosi lewą nogę w bok nad podłoże (bez utraty równowagi), wytrzymuje 5s. Opuszcza nogę do pozycji wyjściowej.

Powtórzyć 10x każdą nogę.

Podczas ćwiczenia głowa i plecy są proste, łopatki ściągnięte, a pośladki i brzuch napięte.

 

Dbasz o postawę swojego dziecka? To WAŻNE!

  • W jakiej pozycji słuchać bajki? Bawić się? Bardzo ważne jest, aby dziecko nie siadało na podłodze z nóżkami ustawionymi w literę W (pośladki znajdują się pomiędzy stopami). Jeśli dziecko siedzi w ten sposób przez dłuższy czas, może dojść do niekorzystnych zmian w jego układzie ruchu i zaburzenia postawy ciała. Jeśli czytasz swojemu dziecku bajkę, lub bawisz się z nim i zauważysz, że siedzi on w siadzie W warto zachęcać malucha do zmiany tej pozycji, np. na siad skrzyżny ( po turecku), siad prosty, lub też pozycję leżenia na brzuchu w której Twoje dziecko doskonale odpocznie.
  • wady postawyJak siedzieć przy biurku? Dziecko powinno siedzieć wyprostowane, a jego tułów powinien być oddalony od biurka o ok. 3 – 5 cm. Ważny jest podpór dla kręgosłupa lędźwiowo – piersiowego. Przedramiona powinny leżeć na blacie biurka, a łokcie nieznacznie wystawać poza jego blat. Stopy całą swoja długością powinny dotykać podłogi. Warto pamiętać o tym, że dziecko nie powinno zakładać nogi na nogę, podkładać jednej nogi pod pośladek, czy kłaść głowy na blacie biurka podczas rysowania czy pisania. Meble muszą rosnąć wraz z dzieckiem, dlatego warto zainwestować, w takie z regulacją wysokości.
  • Odpowiedni tryb życia Twojego dziecka jest niezwykle ważny w kształtowaniu jego postawy ciała. Dlatego warto dbać, aby Twoje dziecko utrzymywało prawidłową postawę zarówno podczas nauki jak i odpoczynku. Zadbaj o odpowiednią ilość aktywności sportowej –  zwłaszcza udział w zięciach ruchowych angażujących wszystkie grupy mięśniowe. Dbaj o zbilansowaną dietę swojego przedszkolaka, nawet pomimo jego niechęci do różnych potraw. Zwróć uwagę, aby maluch nie wykonywał czynności, które mogą wpłynąć na przeciążenia zarówno kręgosłupa jak i całego aparatu ruchu.

 

 

Bibliografia:

Borkowska M. Gelleta – Mac I., Wady postawy i stóp u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.

Zamów wizytę
  • Katarzyna

    Mój Adaś miał spory problem z nóżkami i konieczne okazały się buty Memo. Zamówiliśmy je zgodnie z zaleceniem ortopedy, ćwiczymy w domu i naprawdę jest lepiej. 🙂