Mobilemed – rehabilitacja z dojazdem do domu
Wizyty w godzinach: 7:30 - 22:00, Kontakt (8:00 - 20:00): +48 544 440 000
MobileMed - Mobilni rehabilitanci i masażyści
Strona główna » Blog » Ból kręgosłupa, czy wiesz, co robić aby mu zapobiec kiedy musisz zostać w domu?

Ból kręgosłupa, czy wiesz, co robić aby mu zapobiec kiedy musisz zostać w domu?

ból kręgosłupa co robić

Ból kręgosłupa co robić, co warto wiedzieć. Siedzący tryb życia sprzyja bólom kręgosłupa – od dziś w domach musimy zostać wszyscy i przeszliśmy dla dobra ogółu na bardziej stacjonarny tryb życia. Co robić aby wspomóc swój ( i tak już obciążony) kręgosłup?

 

Zacząć ćwiczyć w domu.

Postawić na ergonomie pracy zdalnej.

 

 

Ból kręgosłupa, co robić kiedy przechodzimy na siedzący tryb życia?

Nasz kręgosłup nie znosi, statyki braku ruchu – już praca siedząca, czy codzienne dojazdy mocno przyczyniły się do tego, że bóle w obrębie kręgosłupa zgłasza prawie połowa Polaków. W sytuacji w której znaleźliśmy się w obliczu pandemii, koniecznego ograniczenia aktywności, a przejścia do ograniczonej aktywności w domu musimy, Ty i ja zadbać o codzienną dawkę ruchu.

Siedzenie, a już zwłaszcza pozycja półsiedząca (półleżąca), którą często przybieramy na kanapie czy w domu podczas pracy z komputerem (bo nikt nie widzi i można się „rozluźnić”) przede wszystkim niweluje fizjologiczne krzywizny kręgosłupa oraz może spowodować niedokrwienie mięśni przykręgosłupowych (czyli gorsze krążenie w nich krwi niosącej substancje odżywcze, a zabierającej produkty przemiany materii i toksyny).

Ponadto w pozycji półleżącej dochodzi do maksymalnego rozciągnięcia więzadeł – więzadła znajdują się zarówno po brzusznej jak i grzbietowej stronie kręgosłupa i są strukturami silnie unerwionymi – ich przeciążenie i podrażnienie często uznawane jest właśnie za przyczynę bólu „pleców”.

Kolejną przyczyną bólu kręgosłupa związaną z siedzącym trybem życia jest także osłabienie mięśni przykręgosłupowych. Skutkuje ono nie tylko zmianami w sylwetce – garbieniem się, trudnościami w utrzymaniu wyprostowanej postawy, ale też w konsekwencji właśnie bólem.

Ból pleców – ćwiczenia w domu

To oczywiście bardzo ważne, aby ćwiczyć rozsądnie i z głową. Jeśli Twoja aktywność była wcześniej znikoma, nie powinieneś przesadzać na początku.

Zawsze pamiętaj o rozgrzewce przed rozpoczęciem ćwiczeń.

W zasadzie nie potrzebujesz żadnego sprzętu aby rozpocząć ćwiczenia – wystarczy wolna przestrzeń aby swobodnie rozłożyć ramiona, wykonać przysiad czy podskoki.

Jeśli masz matę, piłkę czy ciężarki Twój zestaw ćwiczeń będzie po prostu większy i urozmaicony, ale nie musisz inwestować w przyrządy.

Na naszym facebookowym profilu przygotowaliśmy dla Ciebie ciekawe zestawy ćwiczeń – możesz zacząć od ćwiczeń rozciągających, możesz zacząć używać rollera, który od miesięcy kurzy się w szafie – link do profilu.

Poniżej kilka zestawów ćwiczeń prezentuje dr Tomasz Chomiuk, specjalista fizjoterapii.

 

Nie lubisz ćwiczyć? A może do tej pory nie znalazłeś idealnych ćwiczeń dla Ciebie? Sprawdź czy joga, pilates (tutoriale na YouTube), a może zajęcia karate prowadzone on-line przez trenera Twojego dziecka to dobry pomysł?

A jeśli nie masz ochoty ćwiczyć, zacznij tańczyć do ulubionej muzyki, włącz się w zabawę ruchową dzieci, posprzątaj dokładnie całe mieszkanie, jeśli wychodzisz na spacery z psem zwiększ ich intensywność – sięgnij po taką formę aktywności która jest dla Ciebie przyjemna.

Ból kręgosłupa co robić w czasach pandemii – postaw na profilaktykę

Pracujesz z domu, wydaje Ci się, że więcej czasu spędzasz siedząc niż wcześniej, obawiasz się bólu pleców, nie wiesz co robić? Ustaw stoper w telefonie i co godzinę rób przerwę właśnie na kilka prostych ćwiczeń i spacer do innego pomieszczenia.

Rano przed rozpoczęciem pracy zrób rozgrzewkę jak przed treningiem, a po skończonej pracy wykonaj ćwiczenia rozciągające.

Zawsze zachęcaliśmy Was też do chodzenia schodami zamiast używania windy – teraz jest ku temu jeszcze jeden argument, spalasz kalorie, ruszasz się a dodatkowo element epidemiologiczny – mniejsza możliwość kontaktu z powierzchniami dotykanymi przez inne osoby niż w windzie (nie dotykaj barierki).

Postaw też na profilaktykę i ergonomię pracy zdalnej:

 

Ćwicz dla zdrowia i kondycji swojego kręgosłupa. Zadbaj o swój zdrowy kręgosłup w homme office – będzie Ci za to wdzięczny.

Ergonomia pracy zdalnej

Facebook
LinkedIn
Instagram