Mobilemed – rehabilitacja z dojazdem do domu
Wizyty w godzinach: 7:30 - 22:00, Kontakt: +48 544 440 000
Logo MobileMed
Strona główna » Blog » Mobilność oparta na stabilności czyli idea CORE STABILITY EXERCISE

Mobilność oparta na stabilności czyli idea CORE STABILITY EXERCISE

Jak wykonywać ćwiczenia core stability exercise?

Core stability exercise czyli ćwiczenia „mięśni środka” (inaczej mówiąc ćwiczenia stabilności ogólnej) są niekwestionowanym hitem ostatnich lat wśród sportowców. Równie chętnie wykorzystują je rehabilitanci oraz trenerzy. Dlaczego się tak dzieje? Czym różnią się od innych ćwiczeń i jakie efekty można dzięki nim uzykać? Jak je przeprowadzać? Tego dowiedzą się Państwo czytając nasz artykuł.

Idea stabilności – core stability exercise

Stabilność środka ciała (core – rdzenia) – zdolność do utrzymania stabilnego tułowia podczas ruchu i przemieszczania się, osiągana jest w ciele ludzkim dzięki symetrycznej pracy mięśni stabilizujących kręgosłup lędźwiowy  (tak zwany dolny tułów). Okazuje się, że każdy ruch w naszym ciele rozpoczyna się od pracy mięśni stabilizujących dolny odcinek kręgosłupa, co oznacza, że zanim poruszymy ręką czy nogą, nasz kręgosłup lędźwiowy musi być ustabilizowany (nie ma znaczenia czy jest to ruch wykonywany podczas marszu, biegu, gry w siatkówkę, czy sprzątania). Zasada rozpoczęcia ruchu poszczególnych części ciała od ustabilizowania środka (rdzenia) została nazwana zasadą mobilności opartej na stabilności.

Wyobraź sobie dźwig który ma podnieść ładunek na 10 piętro, tym ładunkiem jest Twoja ręka podczas gry w tenisa, lub noga kopiąca piłkę, natomiast kabina dźwigu jest twoim kręgosłupem lędźwiowym. Jeśli kabina dźwigu stoi w miejscu, ładunek podnoszony jest z łatwością. Natomiast jeśli tylko kabina zaczyna się poruszać, obracać się w prawo lub lewo, ruch natychmiast przenosi się na ładunek, który kołysze się w powietrzu. Ten sam rysunek można dopasować do naszego ciała. Im bardziej tułów (kabina dźwigu) jest stabilny, tym łatwiej jest wykonać nawet najbardziej ekstremalne ruchy – zarówno w życiu codziennym, jak i w sporcie. Na tym właśnie polega idea stabilności – core stability exercise.

Stabilność = symetryczna praca mięśni

Za osiągnięcie stabilności rdzenia ciała odpowiedzialne są: przepona, mięsień poprzeczny brzucha, mięsień wielodzielny, mięśnie dna miednicy oraz mięśnie skośne wewnętrzne brzucha – tworzą one jak gdyby pierścień ograniczający dolny tułów ze wszystkich stron – ich symetryczne i jednoczesne napięcie gwarantuje utrzymanie kręgosłupa lędźwiowego w pozycji neutralnej (najmniej obciążającej i kontuzjogennej).

W badaniach przeprowadzonych przez Hodgesa i Richardsona wykazano, że u osób cierpiących na bóle dolnego odcinka kręgosłupa zaburzona jest praca głębokich mięśni stabilizujących tułów – włączają się one do ruchu relatywnie później w porównaniu z ich odpowiednikami u osób bez dolegliwości bólowych.
Zapisz się na trening medyczny

Core stability exercise

Poniżej przedstawiamy Państwu kilka prostych ćwiczeń zaliczanych do grupy aktywujących mięśnie głębokie tułowia. Ich podstawowym, a zarazem najważniejszym elementem jest komenda „przyciągnij pępek do kręgosłupa”. Ważna jest także komenda „wytrzymaj w tej pozycji tyle, ile potrafisz”.

Core stability exercise może wykonywać każdy, niezależnie od swojego stanu zdrowia. Ćwiczenia te dzielą się oczywiście na: podstawowe, łatwe w wykonaniu i trudniejsze, wymagające większego zaangażowania mięśni. Podzielone są również na ćwiczenia ogólne oraz te z elementami ruchu charakterystycznymi dla danej dyscypliny sportowej.

[arrow_list_one]