Mobilemed – rehabilitacja z dojazdem do domu
Wizyty w godzinach: 7:30 - 22:00, Kontakt: +48 544 440 000
Logo MobileMed
Strona główna » Blog » Kręgosłup to podstawa cz. 2

Kręgosłup to podstawa cz. 2

kręgosłup

kosmodisk_01

Duża część społeczeństwa z racji wykonywanej pracy spędza swoje życie w pozycji siedzącej. Niestety wielu z nas wypoczywa również siedząc przed telewizorem czy komputerem. Kręgosłup lędźwiowy w pozycji siedzącej jest dwukrotnie bardziej obciążony niż w pozycji stojącej, dlatego tak ważne jest aby pozycja siedząca była prawidłowa.

Nieprawidłowy i nieergonomiczny siad to ten z założoną noga na nogę, ze stopa podłożona pod pośladek, siad
na krześle czy taborecie bez oparcia,  oraz tzw. zapadanie się w zbyt miękki fotel. Niebezpieczna dla naszego kręgosłupa jest również pozycja  półleżąca z częściowym podporem głowy i szyi i zawieszeniem w powietrzu kręgosłupa lędźwiowego oraz wyprostowanymi nogami.

Aby siad był poprawny trzeba wyprostować kręgosłup lędźwiowy oraz podeprzeć go np. zwiniętym ręcznikiem bądź kocem, głowa i ramiona ułożyć jak w opisanej wcześniej pozycji stojącej, można odciążyć kręgosłup opierając przedramiona na blacie biurka czy stolika. Uda powinny być ustawione równolegle do podłogi, a obie stopy mieć kontakt z podłożem i  być rozstawione na szerokość bioder. Dla zoptymalizowania pracy kręgosłupa (głównie  krótkich mięśni przykręgosłupowych) można pod pośladki położyć dysk sensomotoryczny lub usiąść na piłce. Dobrze jest często zmieniać pozycje podczas długiego siadu, np. wychylać tułów  w przód i tył, czy podskakiwać siedząc
na piłce, warto też podczas długiej pracy robić przerwę co godzinę, wstać i wykonać kilka ćwiczeń np. rozciągających czy oddechowych;)

Prawidłowy  siad nie zależy tylko od samej pozycji, również otoczenie ma wpływ na to jak siedzimy. Warto dostosować stanowisko pracy do potrzeb kręgosłupa. Pamiętajmy, że krzesło powinno mieć siedzisko takiej długości by mieściły się na nim całe uda, i być na takiej wysokości aby stopy swobodnie stały na podłożu. Niezbędne są również boczne poręcze przy krześle oraz oparcie. Blat biurka musi znajdować się na takiej wysokości aby mieściły się pod nim kończyny dolne, może być on tez lekko pochylony co zwiększa komfort pracy. Ekran powinien być na takiej wysokości aby nadmiernie nie zadzierać głowy do góry i nie skręcać tułowia spoglądając w niego. Długotrwałe pochylenie głowy nad biurkiem i przytrzymywanie słuchawki telefonu barkiem podniesionym do ucha są formami nieprawidłowego siadu ale związanymi z kręgosłupem szyjnym.

Co ciekawe możemy dbać o kręgosłup również leżąc, już sama pozycja horyzontalna zapewnia najmniejsze obciążenie dla kręgosłupa ale nie w tym rzecz, trzeba wiedzieć jak leżeć aby leżeć dobrze;)

Bez względu na to czy leżymy na plecach, brzuchu czy bokiem materac nie może być ani zbyt miękki ani zbyt twardy, w pierwszym przypadku zapada się powodując nienaturalne wygięcia kręgosłupa, w drugim kręgosłup musi się dostosować do materaca i przemiesza się. Obalamy tym samym krążący mit, że im twardsze podłoże tym
dla kręgosłupa lepiej. Brak czy zbyt duża poduszka nie spełniają funkcji podporowej  głowy, i znów dochodzi
do  niefizjologicznego ułożenia kręgosłupa szyjnego. Aby poprawić komfort leżenia na plecach należy podłożyć wałek lub zrolowany ręcznik pod lekko ugięte stawy kolanowe, oraz kręgosłup lędźwiowy.

Pamiętajmy też o tym aby wstawać poprawnie. Nie należy zrywać się na przysłowiowe równe nogi, dźwigając ciężar całego ciała do przodu, ale obrócić się z leżenia na plecach na bok, powoli spuścić nogi z łóżka wspierając się na łokciu unieść tułów do góry. Wyrobienie takiego nawyku zaoszczędzi nam wielu niepotrzebnych napięć i przeciążeń
w strukturach kręgosłupa.