Mobilemed – rehabilitacja z dojazdem do domu
Wizyty w godzinach: 7:30 - 22:00, Kontakt: +48 544 440 000
Logo MobileMed
Strona główna » Blog » Odwodnienie – biegaczu strzeż się go, szczególnie latem!

Odwodnienie – biegaczu strzeż się go, szczególnie latem!

odwodnienie

Jeśli nie nawodniasz swojego organizmu prawidłowo przed, w trakcie i po bieganiu możesz narazić się na odwodnienie organizmu. Dzisiaj kilka słów o tym czym jest odwodnienie, jakie są jego objawy oraz jak mu zapobiegać. Zapraszamy do lektury.

Odwodnienie – objawy

Wczesny oznaki odwodnienia,to przede wszystkim:

Oznaki odwodnienia organizmu to:

Przyczyna odwodnienia w przypadku biegacza jest oczywiście niedostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości płynów zarówno przed samym treningiem, w jego trakcie a także po jego zakończeniu. Jest to szczególnie istotne, zwłaszcza latem kiedy temperatury wzrastają, a nasz organizm wydala więcej wody (np. pocąc się, oddychając).

Odwodnienie – prewencja

Najprostszym sposobem na unikanie odwodnienia organizmu jest oczywiście uzupełnienie płynów przed biegiem, oraz picie odpowiedniej ich ilości w trakcie i po biegu.

Należy upewnić się również, że zaczynasz bieg będąc dobrze nawodnionym. Jak to sprawdzić? test jest bardzo prosty – odwodnienieudaj się przed biegiem do toalety, jeśli Twój mocz ma ciemnożółty kolor (jak sok jabłkowy), oznacza to że nawodnienie Twojego organizmu nie jest wystarczające – powinieneś przyjąć pewną ilość płynów przed rozpoczęciem treningu, jeśli natomiast mocz ma jasnożółty, słomkowy kolor, ilość wody w Twoim organizmie jest ok i spokojnie możesz rozpocząć bieg.

Pojawia się zatem podstawowe pytanie – ile wody mam pić podczas biegu aby mój organizm był odpowiednio nawilżony? Obecne zalecenia dla biegaczy mówią o tym, że przede wszystkim powinieneś wsłuchać się w to co mówi Ci Twój organizm – pij kiedy tylko poczujesz pragnienie, albo wtedy kiedy Twoje usta są suche.

Jeśli planujesz bieg dłuższy niż 30 minut, upewnij się, że masz ze sobą odpowiednia ilość wody, podczas dłuższych treningów warto zastąpić wodę napojami izotonicznymi, w celu uzupełnienia utraconych z potem mikroelementów i minerałów.

Pij wodę małymi łykami i powoli, jeśli wypijesz na raz litrową butelkę wody czy napoju izotonicznego jest prawie pewne, że Twój żołądek nie będzie się czuł komfortowo.

Warto też zawsze zastanowić się nad warunkami atmosferycznymi w których przyjdzie nam biegać – jeśli jest upalnie i duszno – będziesz pił zdecydowanie więcej niż zwykle, warto o tym pamiętać i przygotować sobie odpowiednio większą ilość płynu.

Jeśli już dojdzie do sytuacji, że wydaje Ci się, że możesz ulec odwodnieniu – przerwij trening, spowoduje to mniejsze pocenie i powolny powrót Twojego organizmu do stanu równowagi.

Nawodnienie organizmu po treningu jest również istotne.  Niestety niektórzy biegacze, albo z braku świadomości albo z braku troski o swoje zdrowie zapominają o nim.  Brak uzupełnienia płynów po treningu kończy się tym, że nasz organizm cierpi jeszcze przez wiele godzin po zakończeniu treningu. Odpowiedź na pytanie ile płynów należy pic po zakończeniu treningu jest zależna od poziomu Twojego wytrenowania, od warunków w których biegałeś, wreszcie od tego jak intensywnie pocisz się podczas biegu. Ponownie – test moczu jest tutaj dobrym rozwiązaniem – im ciemniejszy mocz, tym więcej płynów powinieneś wypić aby nawodnić organizm.

 

Zatem pamiętajmy o tym, aby dobrze nawadniać nasz organizm, szczególnie teraz, latem kiedy utrata wody ze względu na temperaturę otoczenia jest znacznie większa niż ta zimą czy wczesną wiosną. Niech Butelka wody będzie Twoim nieodłącznym atrybutem podczas każdego treningu.