Mobilemed – rehabilitacja z dojazdem do domu
Wizyty w godzinach: 7:30 - 22:00, Kontakt: +48 544 440 000
Logo MobileMed
Strona główna » Blog » 7 korzyści z pływania dla Twojego organizmu

7 korzyści z pływania dla Twojego organizmu

pływanie

Pływanie jest doskonałym sposobem aby utrzymać organizm w formie. Wakacje to czas kiedy wielu z nas wypoczywa nad wodą. Przypominamy dziś na blogu jakie korzyści zdrowotne wynikają z pływania. Zapraszamy do lektury. 

Pływaj na zdrowie swojemu sercu

Jeśli szukasz ćwiczeń które poprawią kondycję Twojego serca, układu krążenia i oddechowego – nie znajdziesz lepszych niż pływanie, dodatkowym atutem pływania jest także to, że nie obciąża ono stawów. Tak jak inne ćwiczenia aerobowe takie jak np. bieganie, pływanie zwiększa wydolność układu krążenia i układu oddechowego, jedyny warunek jest taki, że musisz pływać w dosyć szybkim tempie.

 

Pływaj i kontroluj ciśnienie tętnicze i poziom cholesterolu we krwi

Badania wykazały, że pływanie przynajmniej przez 30 minut trzy razy w tygodniu może znacząco obniżyć ciśnienie krwi. Wykazano też, że tętno spoczynkowe zostało znacznie obniżone zaledwie po 10 tygodniach regularnego pływania. Dodatkowo jeśli pływasz pół godziny lub dłużej ma to istotny wpływ na obniżenie we krwi poziomu  złego cholesterolu (LDL), przy czym jednocześnie podnosi się poziom cholesterolu dobrego HDL.

pływanie

Pływaj i popraw kondycję fizyczną swojego organizmu

Woda stawia o wiele większy opór podczas ćwiczeń i pływania niż powietrze, dlatego mięśnie Twojego ciała muszą pracować ciężej, trening w wodzie można porównać do treningu z ciężarkami lub na maszynie, jednak ze względu na to, że pływanie nie obciąża stawów trening taki jest korzystny nawet dla osób z chorobą zwyrodnieniową stawów i tych którzy nie powinni ich obciążać.

Pływaj i śpij dobrze

Jedna z organizacji zajmujących się tematyką snu i bezsenności  – National Sleep Foundation – przeprowadziła w 2013 roku ankietę wśród osób o różnej aktywności fizycznej i uprawiającej różne jej formy. Okazuje się, że osoby podejmujące intensywny wysiłek fizyczny (np. pływanie) dwukrotnie częściej raportowały brak problemów ze snem niż Ci niećwiczący. Ponadto osoby ćwiczące raportowały też, że rzadko lub nigdy nie miały objawów związanych z bezsennością, czy budzeniem się zbyt wcześnie i problemami z ponownym zaśnięciem.

Pływaj i pozostań w dobrym humorze

Bez względu na to czy pływasz rekreacyjnie w morzu czy jeziorze, czy regularnie  ćwiczysz na basenie, pływanie sprawia po prostu, że czujesz się lepiej i Twój humor poprawia się. Jedne z badań przeprowadzonych na grupie zawodników pokazały, że po odbytym treningu pływackim, raportowali oni zmniejszenie odczuwanego przed treningiem napięcia, smutku, czy złości. Podniesienie naszego samopoczucie oraz pozostanie w dobrym humorze najprawdopodobniej związane jest z wytarzanym podczas ćwiczeń „hormonem szczęście”  – serotoniną.

.

Pływaj i zredukuj ból

Pływanie i ćwiczenia w basenie są uniwersalnym treningiem dla osób z problemami bólowymi stawów kończyn i kręgosłupa oraz innymi problemami bólowymi układu mięśniowo – szkieletowego, polecanymi również dla osób ze znaczną nadwagą. Ćwiczenia w ciepłej wodzie będą miały duży wpływ na złagodzenie bólu stawowego, zwiększenie ich elastyczności oraz zmniejszenie sztywności.

Istnieje wiele rodzajów ćwiczeń odpowiednich w walce z bólem kręgosłupa, jednak pływanie i ćwiczenia na basenie wydają się być najbezpieczniejsze i najefektywniejsze. Wiele badań przeprowadzonych na pacjentach z problemem bólowym wykazało istotne zmniejszenie bólu po regularnej aktywności fizycznej w wodzie. Dzieje się tak, ponieważ podczas pływania i ćwiczeń w wodzie kręgosłup jest obciążany w mniejszym zakresie, woda wspomaga rozluźnienie mięśni oraz pozwala na wykonanie większego ruchu w stawach niż podczas tradycyjnych ćwiczeń.

 

Pływaj i zmniejsz wagę swojego ciała

Pływając prze godzinę spalamy ok 500 – 600  kalorii w zależności od intensywności czy stylu pływackiego. Podczas pływania pracują wszystkie mięśnie naszego ciała, nie powodując przy tym obciążenia dla stawów. Pływać można praktycznie codziennie, nie będzie miało to negatywnego wpływu na nasze zdrowie i samopoczucie. Zaleca się, aby w pływaniu nastawionym na redukcję masy ciała wykorzystywać podczas jednej wizyty na basenie różne style pływackie.

Wykazano również, że nawet jeśli pływanie i ćwiczenia na basenie nie spowodują u Ciebie spadku masy ciała, to istotnie wpłynął na redukcje tkanki tłuszczowej  (szczególnie w okolicy tali).

 

 

pływanie