Mobilemed – rehabilitacja z dojazdem do domu
Wizyty w godzinach: 7:30 - 22:00, Kontakt (8:00 - 20:00): +48 544 440 000
MobileMed - Mobilni rehabilitanci i masażyści
Strona główna » Blog » Rwa kulszowa – masaż sposobem na ból

Rwa kulszowa – masaż sposobem na ból

rwa kulszowa masaż

Jeśli kiedykolwiek doświadczyłeś bólu pleców, wiedz, że nie jesteś na świecie sam. Ból pleców jest jedną z najczęściej deklarowanych przyczyn ograniczenia sprawności i komfortu życia. A jeśli zdiagnozowano u Ciebie rwę kulszową – musisz wiedzieć, że znalazłeś się drogi czytelniku w szerokim gronie osób, o których można powiedzieć, że są w tarapatach. Jak sobie w nich pomóc? Masaż jest jednym z dobrych sposobów.

Rwa kulszowa – to warto wiedzieć

Nerw kulszowy jest największym nerwem w Twoim ciele. Mamy dwa nerwy kulszowe – po jednym w prawej i lewej nodze. Pojedynczy nerw składa się z pięciu korzeni nerwowych wychodzących z kręgosłupa lędźwiowego. Te korzenie nerwowe łączą się i biegną od kręgosłupa lędźwiowego w dół przez pośladek, tylną stronę uda i podudzia aż do stopy.

Czasami, z zadziwiająco szerokiego wachlarza powodów, jeden z tych nerwów może być uciśnięty, podrażniony lub zraniony i co zrozumiałe, pojawi się ból. W zależności od tego, która z gałązek nerwu kulszowego została uszkodzona ból może być odczuwany w różnych lokalizacjach pośladka i kończyny. Co więcej rwę kulszową możesz odczuwać na różne sposoby – może być to ból kujący, rwący lub palący, możesz czuć drętwienie lub mrowienie czy też pieczenie. W zależności od rozległości podrażnienie nerwu możesz czuć tylko niewielki ból, aż do takiego który uniemożliwi Ci poruszanie się. Niestety jeśli podrażnienie dotknie jednocześnie wielu gałązek nerwowych, możesz odczuwać ból w więcej niż jednym obszarze kończyny i na więcej niż jeden sposobów.

Rwa kulszowa jest najczęściej spowodowana przez ucisk na nerw tzw. wypukliny krążka międzykręgowego. Przepukliny często powstają latami – krążek ulega procesom zwyrodnieniowym. Ale może też dojść do jego nagłego rozerwania – np. podczas podnoszenia ciężkiego przedmiotu z podłogi z wyprostowanymi nogami. Rwę kulszową mogą powodować przeciążenia w naszym ciele związane z pracą w której jesteś narażony na ciągle wibracje (np. operując młotem pneumatycznym), ale też ciąża i ucisk dziecka na nerw mamy. Rwa kulszowa może również wystąpić z powodu zwężenie kanału kręgowego, choroby zwyrodnieniowej dysku lub kiedy jeden krąg przesuwa się do przodu na inny (tzw. kręgozmyk). Czynniki środowiskowe które sprawiają, że jesteśmy bardziej podatni na rwę kulszową to: nadwaga, cukrzyca, siedzący tryb pracy i życia, a także prace wymagające podnoszenia ciężkich przedmiotów z podłogi.

Rwa kulszowa masaż sposobem na ból

Rwa kulszowa – masaż jest jedną z form terapii które warto rozważyć w walce z bólem i dyskomfortem codziennego życia. Jaki masaż w rwie kulszowej będzie najskuteczniejszy? To oczywiście zależy od przyczyny powodującej ucisk na nerw. Diagnozę i wybór techniki warto zostawić doświadczonemu terapeucie/masażyście. W w czym możemy wybierać?

Masaż punktów spustowych w rwie kulszowej jest doskonałym pomysłem. Ciężko nazwać go typowym masażem, bo ani nie wygląda jak masaż klasyczny, ani nie jest tak relaksujący. Przynosi jednak zdecydowanie dobre efekty. W terapii (masażu) punktu spustowego, terapeuta będzie manipulował miejsca maksymalnego napięcia na poszczególnych mięśniach otaczających przebieg nerwu kulszowego. Czasami rozluźnienie i zmniejszenie bólu uzyskać można już po jednej sesji, czasami wymaga to kilku spotkań z terapeutą.

Masaż tkanek głębokich będzie również niezwykle skuteczny, jeśli rwa kulszowa spowodowana jest uciskiem napiętych mięśni na nerw kulszowy. Opracowanie  mięśni i powięzi otaczających kręgosłup lędźwiowy i pośladki rozluźni je i zmniejszy kompresje na nerw. Zdecydowanie dając dobre rezultaty przeciwbólowe.

Przy rwie kulszowej masaż klasyczny również ma duży sens – nie lekceważmy potęgi endorfin wydzielających się podczas masażu. Hormony szczęścia (endorfiny) mają istotne działanie przeciwbólowe w całym naszym ciele. Masaż klasyczny w rwie kulszowej warto zastosować na części ciała które uciekają od bólu. Co to oznacza? Pomyśl o utykaniu jedną nogą aby uciec od bólu, o swojej przygarbionej postawie by odciążyć bolące plecy, czy o dziwnej pozycji swojego tułowia siedząc aby chronić „zranioną” nogę. Masaż klasyczny w fazie przewlekłej rwy kulszowej obejmujący plecy lub całe nasze ciało to zdecydowanie dobry pomysł.

 

Facebook
LinkedIn
Instagram