Mobilemed – rehabilitacja z dojazdem do domu
Wizyty w godzinach: 7:30 - 22:00, Kontakt: +48 544 440 000
Logo MobileMed
Strona główna » Blog » Biegaczu… rozciągaj się!

Biegaczu… rozciągaj się!

stretching

 

Bieganie od jakiegoś czasu zyskuje sobie coraz więcej zwolenników. Jako jeden z nielicznych sportów nie wymaga specjalnego sprzętu (oprócz dobrego obuwia), ani sali gimnastycznej. Wystarczy do tego kawałek zieleni, dobra muzyka w słuchawkach lub dobry kompan oraz jak w każdym sporcie… trochę samozaparcia na początek. Później wpada się w nałóg… Zaletą biegania jest to, że stosunkowo szybko widać efekty. Już trzeci, czwarty trening pozwala zauważyć większą wytrzymałość i wydolność organizmu, a mówiąc językiem zwykłych ludzi mniejszy poziom zasapania i sponiewierania. Po skończonym bieganiu nie odczuwa się wcale wielkiego zmęczenia, tylko paradoksalnie przypływ energii i endorfin, czyli hormonu szczęścia.

Bieganie a stretching

Dla wielu osób, które dopiero rozpoczynają przygodę z bieganiem, koniec biegu oznacza koniec treningu. Nic bardziej mylnego! Po każdym biegu niezwykle ważny jest stretching mięśni, które brały największy udział podczas wysiłku. Mam tu oczywiście na myśli głównie mięśnie kończyn dolnych. Z punktu widzenia biomechaniki, aby mięsień po serii intensywnych skurczów i napięć, powrócił do swojej naturalnej długości, należy go wydłużyć. Rozciąganie ma też na celu lepsze odżywienie mięśni i zminimalizowanie nieprzyjemnego bólu (zwanego potocznie zakwasami), który pojawia się często po 20 godzinach od wzmożonego wysiłku fizycznego, a jest skutkiem mikrouszkodzeń wewnątrz mięśni.

Do najważniejszych mięśni, mocno eksploatowanych podczas biegania zaliczamy mięsień trójgłowy łydki, mięśnie kulszowo – goleniowe, mięsień czworogłowy ud, mięśnie pośladkowe oraz mięsień biodrowo – lędźwiowy.

Stretching – przykłady

Poniżej kilka ćwiczeń, pozwalających na rozciągnięcie wyżej wymieniowych grup mięśniowych: