Mobilemed – rehabilitacja z dojazdem do domu
Wizyty w godzinach: 7:30 - 22:00, Kontakt (8:00 - 20:00): +48 544 440 000
MobileMed - Mobilni rehabilitanci i masażyści
Strona główna » Blog » Jesteś po rekonstrukcji ścięgna Achillesa? Nie zapominaj o tym, że…

Jesteś po rekonstrukcji ścięgna Achillesa? Nie zapominaj o tym, że…

rekonstrukcja ścięgna Achillesa mobilemed

Zerwałeś ścięgno Achillesa, jesteś już nawet po zabiegu zszycia( rekonstrukcji ścięgna). Wszyscy – lekarz, fizjoterapeuta, żona i koledzy – bo przeczytali w internecie wróżą Ci długą i powolną drogę powrotu do sprawności. Czy tak rzeczywiście będzie? Odpowiemy dziś na blogu.

Rekonstrukcja ścięgna Achillesa – tytułem wstępu:

  1. Prawda jest taka, że potrzebujesz rehabilitacji. Nawet jeśli nie zdecydujesz się na nią tuż po operacji (co bardzo, ale to bardzo odradzamy), to w pewnym momencie – miesiąc, dwa może pół roku będziesz zmuszony udać się do gabinetu fizjoterapeuty. Uwierz nam na słowo – w końcu zajmujemy się rehabilitacją.
  2. Im szybciej rozpoczniesz terapię i usprawnianie po przebytym urazie i zabiegu tym lepsze i szybsze będą efekty.
  3. Ale szybsze to wcale nie znaczy, że po 3 tygodniach wrócisz do biegania czy gry w piłkę. Mówimy tu raczej o kilkunastu tygodniach.
  4. Niestety na rehabilitację z NFZ-tu trzeba czekać bardzo długo, co opóźnia lub wręcz uniemożliwia (niektórych zmian w procesie gojenia się tkanek nie da się już cofnąć) dojście do całkowitej sprawności.
  5. Prawdopodobnie zanim trafisz na rehabilitację funduszową, dla własnego zdrowia, będziesz zmuszony skorzystać z porad fizjoterapeuty prywatnie.

Przejdźmy teraz do samej rehabilitacji:

  1. Przez początkowy okres po zabiegu 1-2 tygodnie nie zaleca się obciążania kończyny – będziesz potrzebował but ortopedyczny i dwie kule łokciowe. A chodzenie, a właściwie skakanie na jednej nodze powinieneś ograniczyć do minimum. Maksymalnego minimum.
  2. 2-3 tygodnie po operacji rehabilitacja polega na tym, że leżysz (to już jakiś pozytyw, możesz trochę odpocząć), a fizjoterapeuta uelastycznia okolice blizny, rozluźnieniu mięśnie łydki i stara się zniwelować krwiak i opuchliznę np. stosując taping, czyli te kolorowe plasterki.
  3. W okolicach 3 -8 tygodnia rehabilitacja wchodzi w fazę w której intensywniej pracuje się nad rozluźnieniem mięśni całej kończyny dolnej, uelastycznieniem blizny, zwiększeniem zakresu ruchu stopy. Jest to czas, w którym uczysz się jak prawidłowo obciążać kończynę i stawiasz pierwsze kroki bez ortezy (ale tylko w domu i w trakcie terapii.).
  4. Od 6/8 tygodnia do 12/16 tygodnia po zabiegu rozpoczyna się ciężka harówka – terapeuta już zrobił swoje, przychodzi czas na twoja pracę – a więc ćwiczenia rozciągające i wzmacniające mięśnie, ćwiczenia równowagi i propriocepcji.
  5. Po 14/16 tygodniu możesz rozpocząć trening dynamiczny przygotowujący do uprawiania sportu.

Rekonstrukcja ścięgna Achillesa – nie zapomnij o tym, że:

  1. W pierwszym okresie po samym zabiegu zszycia najważniejsza jest ochrona ścięgna i danie czasu tkankom na gojenie się. Chociaż zapewne to dla Ciebie trudny i nerwowy czas, nie opłaca się szarżować i niczego przyśpieszać. I warto słuchać lekarzy i fizjoterapeuty.
  2. Chociaż powrót do sprawności jest długotrwały i pewnie będziesz miał kilka chwil zwątpienia to rokowania są naprawdę dobre i dobrze przeprowadzony zabieg rekonstrukcji wraz z systematyczną rehabilitacją dają naprawdę dobre rezultaty.
  3. Rehabilitacja to praca zespołowa – na zespół składa się lekarz operator – rehabilitant – pacjent. Tylko jeśli będziecie współpracować zapewnisz sobie optymalny czas powrotu do sprawności.
  4. Nie bój się pytać i rozwiewać swoich wątpliwości na żadnym z etapów leczenia – jeśli czegoś nie zrozumiesz istnieje szansa, że możesz ponownie uszkodzić ścięgno, a tego za wszelką cenę chcemy uniknąć.
Autorem tekst jest mgr fizjoterapii Anna Kozłowska

Masz pytania, wątpliwości, potrzebujesz szybkiej rehabilitacji?

Zapraszamy!

Kontakt: +48 544 440 000

Zamówienie wizyty

 

Polecamy też do przeczytania:

Tendinopatia – 9 prawd które musisz znać

 

 

Facebook
LinkedIn
Instagram