MobileMed - Rehabilitacja i fizjoterapia z dojazdem

Wizyty w godzinach : 7:30 - 20:00
Kontakt : + 48 604 999 555

Bolesność a ból mięśni – gdzie jest różnica?

Bolesność a ból mięśni – gdzie jest różnica?

Nikt nie ma wątpliwości, że dzięki ćwiczeniom fizycznym możemy osiągnąć wiele korzyści zarówno dla naszego zdrowia psychicznego, jaki i fizycznego. Prawdą jest również to, że aktywności sportowej może towarzyszyć pewien rodzaj dyskomfortu i bolesność mięśni. Jest to związane z wysiłkiem jakiemu podczas ćwiczeń poddajesz swoje ciało.

Kiedy doświadczasz uczucia dyskomfortu, ważne jest aby poznać i zrozumieć różnicę pomiędzy bólem sygnalizującym uraz, a bolesnością mięśni związaną z treningiem. Bolesność mięśni to zdrowe, a nawet pożądane zjawisko po treningu. Natomiast ból mięśni to najczęściej objaw urazu lub kontuzji.

Indywidualny próg aktywności fizycznej

Aby poprawić np. wydolność, siłę czy szybkość musisz doprowadzić swoje ciało do pewnego poziomu aktywności Jej osiągnięcie prowadzi do poprawy cechy motorycznej na której Ci zależy.

Każdy z nas ma inny, indywidualny próg aktywności. Zależy on między  innymi od naszego wieku, poziomu wytrenowania, chorób nam towarzyszących itp.  Obrazowo mówiąc – pozostanie po bezpiecznej stronie progu swoich możliwości doprowadzi do dyskomfortu lub bolesności mięśni, natomiast przekroczenie go doprowadzi do bólu mięśni.

Jednym z oczekiwanych efektów ćwiczeń, kiedy odbywają się one regularnie, jest to, że próg ten będzie systematycznie wzrastać. Kiedy jesteś początkującym biegaczem twój próg aktywności może wynosić np. 5 minut, natomiast po kilku tygodniach systematycznego biegu twoje możliwości zwiększają się do 20 – 30 minut.

Aby zmaksymalizować swoje zyski z ćwiczeń i minimalizować ryzyko urazu czy kontuzji, ważne jest, aby realistycznie podejść do swoich możliwości i potrafić odróżnić umiarkowane bóle mięśni od bólu.

Bolesność mięśni a ból potreningowy – gdzie jest różnica?

Z bolesnością mamy do czynienia gdy odczuwasz pewien dyskomfort dotykając mięśni po treningu (jest to wynikiem małych, bezpiecznych uszkodzeń tkanki mięśniowej), podczas ćwiczeń czujesz zmęczenie lub ich pieczenie, poza tym to uczucie towarzyszy Ci do ok 72 godzin po ćwiczeniach, jest zlokalizowane tylko w mięśniach, pomocne przy jego likwidacji są ćwiczenia rozciągające i spokojny trening, natomiast pogarsza się jeśli pozostajesz przez dłuższy czas w jednej pozycji.

Natomiast ból określamy jako silne, drażniące doznanie pojawiające się już podczas ćwiczeń, albo w czasie odpoczynku. Najczęściej ból związany z kontuzją nie znika po zaprzestaniu aktywności i utrzymuje się dłużej niż 24 godziny. Może być odczuwany zarówno w mięśniach jak i stawach. Da  się go złagodzić stosując zimne okłady lub pigułki przeciwbólowe, natomiast ponowna aktywność fizyczna tylko go zaostrza. Jeśli po 5 -7 dniach poziom bólu jest identyczny jak pierwszego dnia, a nawet się zaostrza to jest to bezwzględne wskazanie do kontaktu z lekarzem specjalistą.

Bolesność mięśni a ból mięśni – jak może pomóc fizjoterapeuta?

Fizjoterapeuta może być dla Ciebie niemałym wsparciem w całej Twojej przygodzie z aktywnością sportową. Może on na podstawie różnorodnych testów funkcjonalnych określić Twój początkowy próg aktywności fizycznej. Na tej podstawie może pomóc Ci wybrać najlepszą dla Ciebie aktywność, a także podpowiedzieć jak unikać ryzykownych kontuzji i urazów.

W nieszczęśliwej sytuacji, kiedy ćwiczenia doprowadza do kontuzji fizjoterapeuta pomoże Ci powrócić do pełnej sprawności, zmniejszyć odczuwany ból, zachować ruchomość w uszkodzonym stawie oraz dobrać takie ćwiczenia które nie pogłębią kontuzji, oraz przyśpieszą regenerację.
 
Zapisz się na rehabilitację

 

Uległeś kontuzji lub urazowi podczas aktywności fizycznej? Nie zwlekaj i już dziś umów się na rehabilitację.

Zamów wizytę