MobileMed - Rehabilitacja i fizjoterapia z dojazdem

Wizyty w godzinach : 7:30 - 20:00
Kontakt : + 48 604 999 555

Poznaj swoje dziecko – rozwój percepcji oraz mowy u maluchów

Poznaj swoje dziecko – rozwój percepcji oraz mowy u maluchów

Rodzicu jeśli zastanawiasz się lub zastanawiałeś się kiedy Twoje dziecko zaczyna rozróżniać słowa, które do niego wypowiadasz, czy od początku swojego życia rozróżnia wszystkie barwy, albo dlaczego nie mówi od razu pełnymi zdaniami, koniecznie przeczytaj naszą dzisiejszą notatkę na blogu, w której kontynuujemy temat  – rozwój dziecka. Znajdziesz w niej odpowiedź na te i inne nurtujące Cię pytania, dotyczące rozwoju percepcji, oraz odpowiedniego czasu rozumienia i mówienia dla Twojego malucha.

 W poprzednim poście pisaliśmy o rozwoju ruchowym dziecka (PRZECZYTAJ), dziś uzupełnimy te wiadomości i przedstawimy Państwu etapy rozwoju percepcji (spostrzegania), mówienia oraz rozumienia mowy.

Urodzone o czasie niemowlaki mają w pełni rozwinięte narząd wewnętrzne (rosną one wraz z rozwojem dziecka), jedynym narządem który dojrzewa i rozwija się (a nie tylko rośnie) wraz ze wzrostem dziecka jest jego mózg.

Wraz z upływającym czasem mózg naszego malucha uczy się coraz to nowych rzeczy, zaczyna poznawać, ale i przetwarzać otaczający go świat.

Dlatego zanim dziecko nauczy się mówić pełnymi zdaniami, jeszcze jako niemowlę grucha i gaworzy, zanim będzie w stanie bawić się zabawką jego mózg musi dać sygnał do skupienia na niej wzroku malucha, zanim wykona Twoje polecenie „pomachaj do babci” mózg malucha musi nauczyć się co znaczą Twoje słowa.

I chociaż wydaje Ci się rodzicu, że wszystkie etapy związane z rozwojem mowy, słuchu czy postrzegania przestrzeni przez Twoje dziecko następują spontanicznie – „zobacz Kasia mówi mama”, to tak jak opisaliśmy rozwój ruchowy dziecka, również rozwój jego funkcji poznawczych (mowy, wzroku, dotyku, smaku itp) następuje w ściśle zaplanowanej kolejności.

Rozwój dziecka. Percepcja

Noworodek – maluch jest bardzo wrażliwy na ostre światło i głośne dźwięki, reakcja to odruch obronny (odruch Moro), co ciekawe noworodki nie reagują na bodźce w postaci wibracji.

1 miesiąc – dziecko widzi naprzemienne, kontrastowe barwy, np. bluzkę w biało – czarne grochy, czy zabawkę w biało czerwone paski.

2-3 miesiąc –  maluch zaczyna reagować na delikatne dźwięki, zatrzymuje przez chwilę spojrzenie na osobie lub przedmiocie.

4 miesiąc – widzi zabawki które znajdują się w jego dłoni, pojawia się widzenie głębi – stąd w tym okresie dzieci uwielbiają zabawę „bliżej – dalej”.

5 miesiąc  –  dziecko reaguje na bardzo ciche odgłosy, słyszy nawet delikatny szelest.

6 miesiąc – bawi się a podczas zabawy wszystko zrzuca aby usłyszeć dźwięk spadającego przedmiotu, dziecko potrafi już rozpoznawać proste kształty, oraz rozróżnia niektóre dźwięki.

7 – 8 miesiąc –  doskonale rozróżnia kształty i znane mu przedmioty, szuka zabawek które są w zasięgu jego reki.

9 – miesiąc – odróżnia przedmioty, np wóz strażacki od ciężarówki i doskonale potrafi odnaleźć w pudełku wskazany przedmiot, czy zabawkę, 

10 – 11 miesiąc – widzi szczegóły, nawet na płaskiej książeczce, potrafi je wskazać (gdzie zajączek ma uszy?).

12 – miesiąc – dziecko potrafi dostosować przedmiot do wskazanego kształtu, 

 

Rozwój dziecka. Kiedy i co mówi Twoje dziecko?

Niemowlę – być może dla niektórych rodziców będzie to zaskoczeniem, ale aby dobrze mówić w przyszłości maluch powinien umieć głośno i donośnie płakać, dla przyszłego rozwoju mowy ważne jest też, czy dziecku potrafi ładnie ssać pierś.

2- 3 miesiąc – dziecka wydaje nieartykułowane, gardłowe dźwięki.

4 miesiąc – maluch posługuje się tzw. głoskami szczelinowymi, podobnymi do gruchania.

5 miesiąc – dziecko potrafi już wydawać z siebie rytmiczne ciągi sylabowe.

6 – 7 miesiąc – dziecko wydaje dźwięki w odpowiedzi na głos mówiących do niego osób, zaczyna też gaworzyć.

8 miesiąc – dziecko nie tylko głośno krzyczy i śmieje się zaznaczając swoją obecność, ale potrafi też naśladując rodzica szeptać.

9 – 10 miesiąc – maluch podwaja sylaby, pojawiają się pierwsze często nieświadomie wypowiadane słowa: ba-ba, ta-ta, ma-ma.

11 – 12 miesiąc –  dziecko zaczyna łączyć sylaby w pierwsze sensowne i świadome słowa

 

Rozwój dziecka. Ile z tego co mówisz rozumie maluch?

miesiąc – maluch patrzy w kierunku osoby, która do niego mówi.

9 –  10  miesiąc – dziecko patrzy na znane przedmioty po ich nazwaniu, zatrzymuje działanie, gdy usłyszy słowo nie, zaczyna też podwajać sylaby, 

11  miesiąc – maluch zaczyna reagować na rozkazy (stój, nie dotykaj itp.)

12 miesiąc – maluch zaczyna wykonywać proste polecanie (np. daj to, weź to, chodź), odwraca się wołany po imieniu.

 

Rodzicu pamiętaj, że każde dziecko rozwija się w indywidualny dla niego sposób, i ma czas na zdobywanie kolejnych umiejętności. Jeżeli jednak bacznie obserwujesz swoją pociechą, a coś w jej zachowaniu zaczyna Cie niepokoić skontaktuj się z nami, przedstaw swoje wątpliwości fizjoterapeucie który pracuje z dziećmi. Oceni on czy Twój maluch ma wciąż jeszcze czas aby nauczyć się np. raczkować czy jest to już moment w którym jego rozwój powinno się w specjalistyczny sposób delikatnie wspomóc. Zapraszamy do kontaktu.

Zapisz się na rehabilitację

 

Zamów wizytę