Mobilemed – rehabilitacja z dojazdem do domu
Wizyty w godzinach: 7:30 - 22:00, Kontakt (8:00 - 20:00): +48 544 440 000
MobileMed - Mobilni rehabilitanci i masażyści
Strona główna » Blog » 9 fizjoterapeutycznych wskazówek dla pacjentów w starszym wieku

9 fizjoterapeutycznych wskazówek dla pacjentów w starszym wieku

wskazówki fizjoterapeutyczne

Nie możemy zatrzymać czasu. Ale możemy sprawić, by nasz organizm był długo sprawny i zdrowy. Odpowiedni rodzaj i ilość aktywności fizycznej może pomóc zażegnać wiele problemów zdrowotnych związanych z wiekiem. Fizjoterapeuci są ekspertami od ruchu i aktywności fizycznej. Zaproponowane przez nich rozwiązania mogą zdziałać prawdziwe cuda – przezwyciężyć ból, pomóc zachować niezależność, obniżyć poziom cukru we krwi czy poprawić jakość oddychania.

Oto lista wskazówek, które pomogą Ci lepiej funkcjonować.

Nie pozwól aby przewlekły ból był Twoim „szefem”

Każdego roku miliony ludzi cierpi z powodu przewlekłego bólu – bardzo często spowodowanego problemami z układem kostnym. Leczenie przewlekłego bólu pochłania znaczne środki, jest długotrwałe i niestety często mało skuteczne. Prawidłowe , codzienne ćwiczenia zwiększające mobilność, siłę mięśni oraz ich elastyczność wpłyną nie tylko na złagodzenie objawów bólu podczas poruszania się ale także na ogólną poprawę sprawności. Nie rezygnuj z aktywności nawet przy przewlekłych bólach narządu ruchu.

Nawet jeśli jesteś osobą w starszym wieku, możesz zwiększyć siłę swoich mięśni

Badania pokazują, że nawet u osób po 70 roku życia systematyczna aktywność fizyczna wpływa na poprawę siły mięśniowej. Silniejsze mięśnie to większa sprawność na co dzień i większe możliwości samoobsługi. Pamiętaj jednak, że nie każde ćwiczenie jest dla Ciebie wskazane – skonsultuj się z fizjoterapeutą lub trenerem personalnym.

 Być może wcale nie potrzebujesz operacji i garści leków aby zmniejszyć ból kręgosłupa 

Wciąż, pomimo licznych dowodów naukowych na skuteczność rehabilitacji w tej dziedzinie – ból pleców jest leczony jedynie farmakologicznie lub operacyjnie. Zanim zdecydujesz się na operację lub sięgniesz po kolejny proszek przeciwbólowy skonsultuj się z dobrym fizjoterapeutą. Być może systematyczna terapia uchroni Cię przed interwencją chirurgiczną i stosem połykanych co dzień tabletek.

Ćwicząc możesz obniżyć ryzyko cukrzycy –

Szacuje się, że ok. ¼ populacji ma cukrzycę – rozpoznaną bądź tez nie, a ryzyko jej wystąpienia wzrasta wraz z wiekiem. Otyłość i brak aktywności fizycznej może narazić Cię w większym stopniu na ryzyko tej choroby. Regularna, rutynowa aktywność fizyczna jest jednym z najlepszych sposobów zapobiegania i profilaktyki przed rozwojem tej choroby.

Ćwiczenia mogą pomóc uniknąć upadków i pomóc zachować niezależność

Jedna na trzy dorosłe osoby po 65 roku życia upada co najmniej raz w roku. Ponad połowa osób po 65 roku życia ma problemy z poruszaniem się, w tym z przejściem nawet krótkich dystansów. Ćwiczenia z fizjoterapeutą zmniejszają ryzyko upadków, zwiększają koordynację i równowagę. Profilaktyka upadków to przede wszystkim profilaktyka ich następstw a więc złamań kończyn, urazów głowy itp.

Ćwicz dla swoich kości

Osteoporoza i słaby, łamliwy kościec to kolejny problem zdrowotny dotykający ludzi w starszym i podeszłym wieku – ćwiczenia równoważne, chodzenia, jogging, taniec a nawet delikatne ćwiczenia oporowe wykonywane pod okiem fizjoterapeuty wpłyną na poprawę jakości kośćca i zmniejszenie utraty masy kostnej.

Twoje serce chce ćwiczyć

 Choroby serca to jedna z najczęstszych przyczyn zgonów. Jednym z najskuteczniejszych (obok farmakoterapii) sposobów zapobiegania im jest oczywiście ruch. Zarówno badania naukowe jak i sami pacjenci są zgodni co do tego, że aktywność fizyczna pozwala poprawić jakość życia, samopoczucie i spowalnia rozwój choroby. A więc ćwicz dla swojego serca.

Twój mózg chce ćwiczyć

 Nasz mózg potrzebuje stymulacji aby się rozwijać i podtrzymać swoją sprawność. Udowodniono, że osoby aktywnie fizyczne nawet w starszym wieku są w mniejszym stopniu narażone na rozwój problemów z pamięcią a także na wystąpienie choroby Alzheimera.

Nie jesteś skazany z życie z nietrzymaniem moczu

Odpowiednio dobrane ćwiczenia mięśni zwieraczy cewki moczowej mogą zredukować problem nietrzymania moczu. Nie słyszałeś o takiej możliwości? Koniecznie skontaktuj się z jednym z naszych fizjoterapeutów. I zwiększ komfort swojego życia.

 

 

Facebook
LinkedIn
Instagram