Mobilemed – rehabilitacja z dojazdem do domu
Wizyty w godzinach: 7:30 - 22:00, Kontakt (8:00 - 20:00): +48 544 440 000
MobileMed - Mobilni rehabilitanci i masażyści
Strona główna » Blog » Ból stawu biodrowego – masaż biodra złagodzi objawy

Ból stawu biodrowego – masaż biodra złagodzi objawy

ból stawu biodrowego

Przewlekły ból stawu biodrowego, oraz jego nagłe epizody można skutecznie leczyć za pomocą masażu. Masaż (masaż klasyczny, masaż głęboki, masaż sportowy i in.) wspomaga proces regeneracji, uelastycznia tkankę mięśniową, a także wzmacnia ją. Dzięki masażowi zapobiegamy powtarzającym się obrażeniom, zmniejszamy dyskomfort, a przede wszystkim likwidujemy przyczyny bólu biodra. Warto dodać, że masaż jest również skuteczny w walce ze skurczami, sztywnością i napięciem mięśni (mogą one również prowadzić do bólu stawu biodrowego). Kiedy boli biodro, oprócz masażu wykonywanego rękami terapeuty warto postawić również na automasaż, np. za pomocą rollera.

Dlaczego masaż biodra jest potrzebny

Ponieważ staw biodrowy jest jednym z najbardziej ruchomych „elementów” w naszym ciele, musi otaczać go wiele mięśni. To właśnie mięśnie odpowiedzialne są za ruch w stawie i to dzięki nim możemy kopać piłkę, siadać na krześle, zakładać nogę na nogę czy wchodzić po schodach. Tak, w tych wszystkich czynnościach uczestniczą mięśnie otaczające staw biodrowy. Mówiąc językiem bardziej medycznym, biodro dzięki mięśniom może się zginać i prostować, odwodzić i przywodzić, a także rotować wewnętrznie i zewnętrznie.

Tak duża ilość ruchów, angażująca wiele mięśni (często bardzo dynamicznie) jednych po drugich w wielu przypadkach prowadzi do konfliktów o obrębie przeciwstawnych grup mięśniowych (np. zginaczy i prostowników). Może pojawić się ból stawu biodrowego. Jedne mięśnie pracują silniej i napinają się, inne są przeciążone i ulegają mikrourazom. Jeszcze inne włókna mięśniowe są w ciągłym napięciu ze względu na pozycję siedzącą w pracy i powstają w nich np. punkty spustowe.

Te wszystkie problemy pojawiające się w pracy mięśni mogą wpłynąć na epizody bólu stawu biodrowego. A najlepszym lekarstwem na każdą bolączkę mięśni – jest masaż. Oczywiście rodzaj masażu musi być dobrany odpowiednio do problemu pacjenta i jego dolegliwości.

O rodzajach masażu możesz więcej przeczytać tu:

Masaż

Ból stawu biodrowego – pomoże masaż ręczny

Mówiąc o masażu stawu biodrowego pacjenci najczęściej myślą o typowym, masażu klasyczny. Jest to forma najbardziej dostępna i oczywiście pozytywnie wpływająca na mięśnie ( np. poprzez rozluźnienie, przekrwienie, likwidację napięć). Ale masaż stawu biodrowego może być to też masaż sportowy -przeznaczony dla osób intensywnie trenujących. Może być to masaż głęboki, który jest częścią terapii manualnej, stosowanej przez fizjoterapeutów we wszelkich dysfunkcjach stawowych. Masaż stawu biodrowego może być to również rozluźnianie mięśniowo – powięźiowe, czy praca na powięzi w okolicy stawu biodrowego – stosowana np. u kobiet w ciąży często odczuwających silne dolegliwości bólowe w okolicy stawu biodrowego.

Masaż biodra rollerem

Ból stawu biodrowego zawsze powinien być skonsultowany ze specjalistą, czy to lekarzem czy fizjoterapeutą i odpowiednio zdiagnozowany. Nic nie zastąpi dobrze dobranej i przeprowadzonej przez rehabilitanta terapii. Jest jednak kilka sprawdzonych narzędzi, które bywają pomocne w walce z napiętymi mięśniami i bólem.

Jednym z nich jest foam roller, czyli po prostu wałek piankowy. Korzystając z wałka możemy w prosty sposób przeprowadzić głęboki automasaż mięśni. Jego zaletą jest także to, że jest niewielkich rozmiarów i może być używany wszędzie, od domu poprzez salę treningową na biurze kończąc. Korzystanie z rollera jest bezpieczne i łatwe.

Jedna z ciekawych technik automasażu mięśni rotatorów stawu biodrowego z użyciem rollera przedstawia się następująco: usiądź na wałku pośladkami, jedną nagę zegnij w kolanie, drugą wyprostuj. Podnieś wyprostowaną nogę nad podłoże. Pamiętaj aby oprzeć ręce za wałkiem na podłodze, aby nie stracić równowagi. Przesuwaj się powoli do przodu a następnie do tyłu. Pierwsze ruchy mogą być nieprzyjemne, czy nawet bolesne – wszystko zależy od stopnia napięcia mięśni. Po kilku chwilach powinieneś poczuć przyjemne rozluźnienie.

Więcej szczegółowych informacji o rollerach:

 

Badania mówią – foam rolling zwiększa zakres ruchu, a nie wpływa na zmniejszenie siły miesni.

 

Facebook
LinkedIn
Instagram