Mobilemed – rehabilitacja z dojazdem do domu
Wizyty w godzinach: 7:30 - 22:00, Kontakt: +48 544 440 000
Logo MobileMed
Strona główna » Blog » Zapalenie okostnej kości piszczelowej czyli Shin Splints

Zapalenie okostnej kości piszczelowej czyli Shin Splints

bolące piszczele, shin splints, zapalenie okostnej kości piszczelowej

Jak często odczuwasz ból w łydkach? Jesteś biegaczem i po wysiłku boli Cię przednia część goleni? A może zdecydowałeś się na intensywny trening i teraz odczuwasz silny dyskomfort w okolicy łydek?

Ból w przedniej części podudzia nazywany jest często “bólem piszczeli”. Ale czy to oznacza, że bolą nas kości? Niekoniecznie. “Ból piszczeli” jest ciężki do poprawnego zdiagnozowania, istnieje wiele chorób, dla których taki ból jest objawem.

Jedną z wielu przyczyn bólów w piszczelach jest tzw. Shin Splits czyli zapalenie okostnej kości piszczelowej. Najczęściej występuje u osób aktywnych fizycznie. Do jego rozpoznania potrzeba lekarza, który wystawi odpowiednią diagnozę i ukierunkuje leczenie.

Zespół przeciążenia przyśrodkowej okolicy piszczeli

Jego objawem jest ostry ból wzdłuż wewnętrznej części goleni, występujący najczęściej po rozpoczęciu ćwiczeń. Ból znika po krótkim odpoczynku, ale zwykle towarzyszy mu opuchlizna lub bolesne zgrubienie. Dzieje się tak dlatego, że okostna (czyli zewnętrzna warstwa kości) ulega nieustannym zmianom, którym towarzyszy silny ból. Pod wpływem przewlekłych działań czynników zewnętrznych wokół okostnej tworzy się stan zapalny. Główną przyczyną wystąpienia przeciążenia mięśni jest zaburzenie ruchomości ścięgna Achillesa lub zbyt mocno napięty mięsień brzuchaty łydki. Jeśli nie występuje równowaga pomiędzy mięśniami w przedniej i tylnej części łydki często skutkuje to ostrym bólem. Siły pociągowe mięśni goleni silnie działają na okostną, a to z kolei powoduje dyskomfort i ból.

Przyczyny MTTS (Medial Tibial Stress Syndrome, czyli potocznie Shin Splints)

Błędne wykonywanie treningu
Zwykle występuje u początkujących osób, które bez odpowiedniego przygotowania zwiększają obciążenie treningu. Kość nie jest przygotowana na przyjęcie dodatkowego obciążenia i nie nadąża z zaadoptowaniem się do niego.
Inną przyczyną bólów w piszczelach może być szybki wzrost masy ciała związany z intensywnym treningiem lub częsta zmiana nawierzchni, na której się ćwiczy. Słaba technika biegu czy niewystarczająca wydolność mięśni stabilizujących wpływają na przeciążenia układu kostno-mięśniowe, co w efekcie może doprowadzić do różnych schorzeń.

Obuwie u biegaczy
Bardzo ważne jest aby wymieniać buty co około 500 przebiegniętych kilometrów. Z czasem buty zużywają się i tracą swoje zdolności ochronne i podporowe. Dodatkowo obuwie powinno być dostosowane do stopy, powierzchni na jakiej się ćwiczy i rodzaju aktywności. Materiał z jakiego wykonany jest but, a przede wszystkim podeszwa, różni się w zależności od twardości powierzchni na jakiej się trenuje. Buty sportowe osoby biegającej w lesie, na miękkiej nawierzchni, będą miały zupełnie inny rodzaj podeszwy niż osoby, która biega na asfalcie lub bieżni. W wielu sklepach sportowych można poprosić o pomoc sprzedawcę, doradzi on jakie obuwie będzie najlepsze dla naszego sportu. W przypadku źle dobranego obuwia narażamy nasz organizm na kontuzje, ponieważ stopy nie mają zapewnionej odpowiedniej amortyzacji co wpływa negatywnie na ciało.

Mechanika ruchu (biomechanika)
Nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu mięśniowego kończyn dolnych przyczyniają się do powstawania przeciążeń. Sposób w jaki funkcjonuje stopa, stawy skokowe czy kolano mają silny wpływ na obciążenie kości piszczelowej. Również takie zaburzenia w budowie anatomicznej kośćca jak płaskostopie, stop wydrążona czy różna długość kończyn przyczynia się do powstawania shin splints i nasilenia jego objawów. Niektóre ćwiczenia mogą wpłynąć na przyspieszenie procesu pojawienia się bólów w łydkach np. skakanie na skakance czy bieganie.

Ogólny stan zdrowia
Długoterminowe przyjmowanie niektórych leków (np. sterydowych leków przeciwzapalnych) może powodować osłabienie tkanki kostnej i w efekcie podwyższać ryzyko pojawienia się zapalenia okostnej piszczelowej.
Jak zdiagnozować zapalenie okostnej kości piszczelowej?
Aby poprawnie zdiagnozować zapalenie okostnej należy udać się do odpowiedniego ortopedy po zauważeniu u siebie występujących objawów: bólu z przedniej strony piszczeli, bólu po stronie zewnętrznej na przebiegu mięśni strzałkowych (w łydce), bólu najbardziej typowego dla shin splints czyli tego po stronie przyśrodkowej. Jeśli w dotyku czujesz zgrubienia występujące na piszczeli i wzmożone napięcie mięśni oraz skóry.

Podstawowym narzędziem diagnostycznym, którego używają lekarze do potwierdzenia schorzenia jest rentgen. Dodatkowo zleca się także USG, rezonans magnetyczny lub tomografia komputerowa w celu wykluczenia uszkodzania tkanek miękkich.

Jak leczyć shin splints?

Po stwierdzeniu shin splints, pierwszą akcją jaka powinna zostać podjęta jest zmniejszenie intensywności treningu lub całkowite zaprzestanie go. Należy wprowadzić aktywność fizyczną jaka nie będzie obciążać układu kostno-mięśniowego. Po zaprzestaniu treningu najczęstszym błędem jest powrót do niego po kilku tygodniach, o tym samym obciążeniu. Powrót do tego samego treningu będzie bardzo bolesny, należy to robić stopniowo.

Pomocna w leczeniu shin splints może być krioterapia czyli leczenie zimnem. Jest to naturalny sposób na złagodzenie stanu zapalnego. Owiń cienkim ręcznikiem kuchennym kostki lodu i przyłóż do miejsca, w którym występuje stan zapalny. Spowoduje to zmniejszenie bólu i przyspieszy gojenie się tkanek.

Warto pomyśleć o opatrunkach uciskowych i tapingu, jeśli nie możemy zrezygnować z treningu, to na jego czas ucisk pomoże zmniejszyć dolegliwości i przeciążenie tkanek miękkich.

Czy rehabilitacja to dobry pomysł?

Jeśli chcesz zmniejszyć natężenie zapalenie możesz np. unieść kończyny dotknięte bólem powyżej poziomu serca. Nasze ciało naturalnie wpływa na odpływ krwi i limfy, co w efekcie spowoduje zmniejszenie ciśnienia w kończynie, co może pomóc w zniwelowaniu bólu.

Po konsultacji ze specjalistą zdecyduj się na rehabilitację. Mobilizacja stawów i tkanek miękkich czy ćwiczenia wzmacniające i rozciągające pomoże w zniwelowaniu napięcia w kończynie i przyczyni się do uśmierzenia bólu. W warunkach domowych możesz użyć wałka ortopedycznego (foam roller) i wyrolować napięte mięśnie.
W poważnych przypadkach, jeśli nie powiedzie się leczenie zapobiegawcze, niezbędne będzie unieruchomienie kończyny na 2-4 tygodnie za pomocą ortezy lub opatrunku gipsowego. W fazie ostrej mogą być potrzebne również leki sterydowe przyjmowane doustnie lub w formie kremu.

Zapobiegaj zamiast leczyć

Sport to zdrowie. Jednak uprawiany nierozsądnie, nieodpowiednio dobrany do możliwości naszego ciała może spowodować kontuzje lub nawet wywołać chorobę. Pamiętaj aby dawkować przeciążenie organizmu i dostosowywać je do obecnych możliwości. Zwiększaj ciężary lub przebiegany dystans powoli. Solidnie się rozgrzej, a po treningu porządnie rozciągnij. Ból powinien być sygnałem, że dzieje się coś niepożądanego. Nie bagatelizuj takiej informacji i zaprzestań wymagających elementów treningu oraz skonsultuj się ze specjalistą. Może to być początek jakiejś choroby i im wcześniej zostanie zdiagnozowana, tym szybciej powrócisz do pełnej sprawności i zminimalizujesz ryzyko powikłań. Zastosuj profilaktykę aby jak najbardziej zmniejszyć ryzyko kontuzji. Noś obuwie dobrane odpowiednio do nawierzchni na jakiej trenujesz, zmieniaj je w miarę zużycia. Nie zwiększaj zbyt szybko obciążenia ćwiczeń, rób to stopniowo. Dzięki temu długo będziesz się cieszyć elastycznością i siłą mięśni.